خبر اولسیاسی

تعویق مجدد رأی گیری برای تغییر قانون انتخابات در عراق

پارلمان عراق جلسه رأی گیری درباره قانون انتخابات پارلمانی این کشور را به تعویق انداخت و معترضان نیز تهدید به تشدید تنش کردند.

میدل ایست نیوز: پارلمان عراق جلسه رأی گیری درباره قانون انتخابات پارلمانی این کشور را به تعویق انداخت و معترضان نیز تهدید به تشدید تنش کردند.

به گزارش «الجزیره» پارلمان عراق جلسه خود را که برای عصر شنبه جهت تصویب پیش نویس قانون جدید انتخابات پارلمانی تعیین شده بود، تا رسیدن به حد نصاب به تعویق انداخت.

این منبع افزود: معترضان تهدید کردند که اگر نمایندگان به این طرح (که به گفته منتقدان، به احزاب های بزرگ فرصت می دهد بر پارلمان مسلط شوند) رأی دهند، تنش ها تشدید خواهد شد.

خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که پارلمان این جلسه را به عصر یکشنبه موکول کرده است.

دوشنبه گذشته، پارلمان عراق برای پایان رأی ‌گیری درباره پیش‌ نویس قانون جدید انتخابات که دو بار در صحن علنی قرائت شد، جلسه خود را به روز شنبه موکول کرد تا برای رأی ‌گیری درباره آن آماده شود.

خبرگزاری آلمان اعلام کرد که حدود 200 تظاهرکننده در مقابل پارلمان عراق در نزدیکی منطقه خضراء تجمع کردند و با سردادن شعارهایی، برگزاری جلسه برای پایان دادن به تصویب قانون انتخابات پارلمانی آتی طبق نظام انتخاباتی «سانت لیگو» را محکوم کردند.

سانت لیگو قانونی است که به دلیل فشارهای مردمی در عراق در جریان اعتراضات اکتبر 2019 لغو شد و اکنون دوباره به پارلمان بازگشته است.

تظاهرکنندگان تهدید کردند که در صورت ادامه روند رأی گیری پارلمان، اعتراضات خود را تشدید کرده و تحصن دائمی در منطقه خضراء برقرار خواهند کرد. نیروهای امنیتی عراق نیز تدابیر شدید امنیتی را در اطراف پارلمان اعمال کردند.

در حالی که اکثریت کنونی پارلمان عراق به دنبال تصویب پیش نویس قانون جدید انتخابات هستند، احزاب مستقل و نوظهور خواستار عدم اتکاء به نظام انتخاباتی سانت لیگو و بازگشت به قانون قبلی هستند که طبق آن آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2021 برگزار شد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا