اقتصادی

رکورد جدید قیمت دلار در ترکیه پس از افزایش نرخ بهره

لیر ترکیه صبح جمعه و یک روز پس از افزایش نرخ سود بانک مرکزی، تا 2.8 درصد کاهش یافت و رکورد جدیدی به ثبت رساند.

میدل ایست نیوز: لیر ترکیه صبح جمعه و یک روز پس از افزایش نرخ سود بانک مرکزی، تا 2.8 درصد کاهش یافت و رکورد جدیدی به ثبت رساند.

به گزارش «النهار» لیر ترکیه در آخرین معاملات خود به 25.2015 رسید که حدود 1.3 درصد پایین تر از آخرین نرخ روز پنجشنبه است.

این در حالی است که بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد تا زمانی که بهبود قابل توجهی در انتظارات از تورم حاصل شود، در صورت لزوم و در حد ضرورت از سیاست پولی انقباضی حمایت خواهد کرد.

این بانک با اشاره به افزایش نرخ بهره از 8.5 به 15 درصد اعلام کرد کمیته پولی بانک مرکزی تصمیم گرفته سیاست پولی انقباضی را آغاز کند.

پیش تر کارشناسان پیش بینی کرده بودند که نرخ سود بانکی به 21 درصد افزایش پیدا کند و اینکه فقط تا 15 درصد افزایش یافته نشان دهنده محدود بودن اختیارات رئیس بانک مرکزی در مهار تورم است.

بانک های مرکزی در سراسر جهان با کنترل میزان نرخ بهره وام ها و سپرده ها، برای تنظیم مجدد قیمت های مصرف کننده در بازارهای داخلی خود استفاده می کنند.

ترکیه موفق شده قیمت های بالای مصرف کننده را که بیش از 85 درصد بود، به 39.59 درصد کاهش دهد، و انتظار می رود این مسیر نزولی در ماه های آینده ادامه یابد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اوایل ماه جاری گفت که گام های قاطعی برای مبارزه با تورم برمی دارد و تلاش های خود را برای محافظت از اقشار بزرگی از مردم ترکیه در برابر اثرات تورم، افزایش می دهد.

اردوغان پیش از این علنا بر مخالفت خود با بالا بودن سود سپرده تأکید کرده و آن را عامل تورم دانسته بود.

او در اظهاراتی بالا بودن سود سپرده را «اصل و فرع همه مشکلات» خواند و تأکید کرد که تا پیش از انتخابات سال 2023 می‌خواهد تورم را به 5 درصد برساند.

از ماه سپتامبر گذشته، بانک مرکزی ترکیه در مدتی کوتاه با صدور 4 بخشنامه سود سپرده را از 19 درصد به 10.5 درصد کاهش داد. در پی این اقدام، قیمت دلار در ترکیه افزایش چشمگیر یافت و تورم این کشور نیز رکورد زد.

اردوغان از زمانی که در ترکیه زمام قدرت را به دست گرفته برای کاهش سود سپرده‌های بانکی تلاش بسیاری را آغاز کرد. در سال 2003 سود سپرده در ترکیه 50 درصد بود که تا سال 2008 به 25 درصد رسید و سپس روند کاهشی خود را تا 15 درصد در سال 2012 ادامه داد. در سال 2014، ترکیه توانست سود سپرده را به 9 درصد و در سال 2017 به 7.8 درصد برساند.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا