سرخط خبرهاسیاسی

تلاش روسیه برای حل اختلافات برسر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه

نماینده سازمان ملل در امور سوریه امروز قرار است در مسکو تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی و اوضاع ادلب را بررسی کند.

میدل ایست نیوز: روزنامه روسیه ای «کامرسانت» طی گزارشی خبر داد که مسکو توانسته توافق های تازه ای میان دولت سوریه و سازمان ملل متحد درباره ترکیب کمیته تدوین قانون اساسی سوریه ایجاد کند.

در این گزارش آمده که قرار است امروز «گیر پدرسن»، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، در دیدار با «سرگی لاوروف»، وزیر امور خارجه سوریه، تازه ترین تحولات در مسیر رسیدن به راه حل سیاسی در این کشور را بررسی کند.

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه که طرحی است که پدرسن آن را پیش می برد قرار بود 6 ماه پیش از این تشکیل شود اما به علت اختلاف برسر اعضای آن و مخالفت دولت سوریه با حضور برخی اعضای نیروهای اپوزیسیون تا کنون به تعویق افتاده است.

پیشتر در نشست سوچی، ایران و روسیه و ترکیه با تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان و فعالان جامعه مدنی موافقت کردند که قرار بود تا پیش از پایان سال گذشته میلادی تشکیل شود.

مشکلات در تشکیل این کمیته چنان پیچیده شد که هفته گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در امور سوریه نماینده امریکا خواستار یافتن جایگزینی برای تشکیل این کمیته شد.

این گزارش به نقل از «ولادیمیر ساورونکوف»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، خبر داده که این کمیته تقریبا نهایی شده و احتمالا در تابستان جاری نخستین جلسه آن تشکیل خواهد شد.

در این گزارش آمده که لیست تازه اعضای این کمیته متشکل از 50 عضو از حکومت سوریه و جامعه مدنی و مخالفان است.

این گزارش افزوده که سازمان ملل این لیست را در بخش مربوط به فعالان جامعه مدنی ضعیف دانسته و خواستار تعدیل آن شده اما حکومت سوریه حاضر نبود که به هیچ نحوی درمورد فعالان جامعه مدنی کوتاه بیاید و از طرح 4 – 2 دفاع می کرد که به موجب آن 4 عضو را دولت سوریه و 2 عضو را سازمان ملل پیشنهاد می کرد.

براساس این گزارش، دمشق براثر فشارهای روسیه در این باره نرمش نشان داده است.

این گزارش افزوده که اگر دمشق با این ترکیب موافقت کند نخستین نشست کمیته تدوین قانون اساسی اوایل ماه اوت برگزار خواهد شد.

در این گزارش آمده که دیپلمات های روسیه از همه توان خود برای هماهنگی با پدرسن درباره نحوه مذاکره با حکومت سوریه استفاده خواهند کرد.

از دیگر مسائلی که پدرسن در سوریه بررسی خواهد کرد وضعیت ادلب است.

این گزارش تأکید کرده که مهم ترین تحولی که رخ خواهد داد نزدیک شدن مواضع روسیه و امریکا در پرونده سوریه است، هرچند موضوع ایران همچنان مانعی جدی در این نزدیک شدن احتمالی دیدگاه هاست.

منبع
کامرسانت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا