سرخط خبرها

امریکا خواستار یافتن جایگزینی برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه شد

نماینده امریکا در شورای امنیت تأکید کرد که مذاکرات برای تشکیل این کمیته پس از 17 ماه به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

میدل ایست نیوز: در حالی که اپوزیسیون سوریه دولت این کشور و متحدان روسیه ای آن را به تلاش برای به تعطیلی کشاندن تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه متهم می کنند، در سطح بین الملل حرف های تازه ای درباره انصراف از تشکیل این کمیته و یافتن گزینه های دیگر مطرح شده است.

در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل، «جاناتان کوهن»، نماینده امریکا در شورای امنیت، از «گیر پدرسن»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، خواست که به علت مشاهده نشدن هیچ پیشرفتی در مذاکرات برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی به فکر طرح دیگری باشد.

او گفت که پس از 17 ماه از اعلام تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی در سوچی بر همه آشکار شده که این طرح عملی نیست و افزود که شورای امنیت باید پدرسون را به تلاش برای طرح های دیگری جهت حل سیاسی بحران سوریه تشویق کند.

وی اظهار داشت که یکی از این راه ها اجرای انتخابات ملی زیر نظر سازمان ملل با مشارکت 5 میلیون آواره سوریه ای از همه جای دنیا و آزاد کردن زندانیان و آتش بس در همه جای کشور است.

«فرانسوا دلاتر»، نماینده فرانسه، نیز در این نشست تأکید کرد که حکومت سوریه با به تعویق انداختن مذاکرات نشان داده که هیچ راه میانه ای را نمی پذیرد و عملا هیچ پیشرفتی در تشکیل این کمیته رخ نداده است.

نیروهای اپوزیسیون سوریه تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی را پیش درآمد تحقق انتقال سیاسی جدی براساس قطع نامه های سازمان ملل می داند.

براساس توافقات سوچی در سال 2018 که نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان بر سر آن به توافق رسیدند این کمیته قرار است از 150 عضو تشکیل شود که یک سوم آنها را اپوزیسیون و یک سوم را حکومت سوریه و یک سوم را نماینده سازمان ملل از میان فعالان جامعه مدنی انتخاب می کردند.

اما اختلافات شدید بر سر اعضای این کمیته تا کنون مانع از تشکیل آن شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا