دیدگاهسرخط خبرهاسیاسی

آسوشیتدپرس: دستورالعمل ابلاغی عبدالمهدی درباره حشدالشعبی بدون رضایت ایران قابلیت اجرایی ندارد

خبرگزاری آسوشیتدپرس امریکا در گزارشی عنوان کرد که دستورالعمل ابلاغی «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق بدون رضایت ایران نمی تواند اجرایی شود.

میدل ایست نیوز: تحلیلگران امریکایی معتقدند که دستورالعمل ابلاغی «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق بدون رضایت ایران نمی تواند اجرایی شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امریکا در گزارشی عنوان کرد، تکاپوی دولت عراق برای قرار دادن حشد الشعبی تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح ریسکی سیاسی است که در بحبوحه رقابت مخاطره‌آمیز موجود میان ایالات متحده امریکا و ایران اتخاذ شده است.

این خبرگزاری در ادامه افزود: «عبدالمهدی در معرض فشارهای ایالات متحده امریکا قرار دارد تا جلوی نفوذ گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران را بگیرد، این اقدام به نخست وزیر عراق این امکان را خواهد داد تا پیش از سفر به واشنگتن که پیش‌بینی می شود هفته‌های آینده انجام شود، خود را در موضعی قوی نشان دهد. اما به احتمال زیاد، وی قادر به کنترل گروه‌های متنفذ مورد حمایت ایران نخواهد بود. اگر عبدالمهدی نتواند تصمیم خود را عملی کند، تبدیل به رهبری ضعیف و ناکارامد خواهد شد.»

از سویی دیگر، «جوی ماکرون»، پژوهشگر مرکز تحقیقات عربی امریکا اعلام کرد: «ایران علاقه‌مند است تا حشد الشعبی به عنوان نیرویی مستقل در تشکیلات ارتش ادغام شود، درست مثل سپاه پاسدران، اما با این وجود، دیدگاهی در عراق وجود دارد که خواهان ادغام کامل حشد در قالب ارتش هستند.»

وی افزود: «عبدالمهدی با این تصمیم در تلاش است تا رضایت ایالات متحده امریکا را جلب کند و پر واضح است که این اقدام نخست وزیر عراق با هماهنگی ایران و با علم به اینکه حشد منحل و با به شکل کامل در قالب ارتش ادغام نخواهد شد، اتخاذ شده است.»

ماکرون در ادامه گفت: «قرار دادن حشد الشعبی تحت فرمان ارتش به نوعی عامل بازدارنده‌ای در برابر حملات ایالات متحده امریکا و یا طرف‌های دیگر ایجاد می کند، به طوری که مقامات امریکایی پیشتر تاکید کرده بودند که هر گونه ضربه به منافع این کشور را بی پاسخ نخواهند گذاشت.»

وی در پایان اظهار داشت: «برخی در واشنگتن و کشورهای عربی از این تصمیم استقبال کردند اما واقعیت آن است که تصمیم مذکور بدون رضایت ایران اجرایی نخواهد شد چرا که تهران خواهان پابربرجا ماندن نفوذ خود در عراق است.»

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق پیشتر دستور العملی ده‌بندی برای ایجاد تغییراتی در ساختار حشد الشعبی صادر کرده است.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا