سیاسی

ریاض میزبان نشست سران کشورهای عربی و اسلامی

سران کشورهای عربی و اسلامی روز شنبه در کنفرانس عربی و اسلامی فوق‌العاده که محور اصلی آن مسئله غزه و جلوگیری از دامنه نزاع به دیگر نقاط منطقه است مشارکت می‌کنند.

میدل ایست نیوز: نشست‌های اضطراری سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی بعد از حمله مرگبار حماس به اسرائیل در 7 اکتبر انجام می‌شود که بر اساس تازه‌ترین آمار اسرائیل 1200 کشته به جای گذاشته است.

به گزارش «فرانس پرس» حملات اسرائیل تاکنون به شهادت 11 هزار و 78 تن از جمله 4 هزار و 508 کودک شده است.

هدف نشست سران اتحادیه عرب بررسی نحوه تحرکات در سطح بین‌المللی و حمایت از فلسطین و محکومیت اشغالگری اسرائیل است.

جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که انتظار چندانی از این نشست ندارد و از سران اتحادیه عرب بابت تأخیر در برگزاری این نشست انتقاد کرد.

همچنین در این راستا، قرار است ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، برای اولین بار به عربستان سفر کند.

پیش از این، منابع آگاه از گفت و گوهای نشست مقدماتی روز گذشته وزرای خارجه کشورهای عربی برای تنظیم پیش نویس بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سران عرب، جزئیاتی از اختلافات شدید میان کشورهای عضو درباره این بیانیه را فاش کردند.

بر اساس این گزارش، برخی کشورهای عربی با درج موادی که اعضا را به اقدامات خاصی ملزم می کرد در پی نشان دادن قدرت اعضای این اتحادیه برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل با هدف توقف جنایاتش در نوار غزه بودند، اما تلاش آنها با  مخالفت برخی از دیگر اعضا بی نتیجه ماند و بدین ترتیب بیانیه مصوب خالی از هرگونه اقدامی خواهد بود.

منابع آگاه به این پایگاه خبری گفتند که پیشنهادهای مطرح شده در این نشست با وجود درخواست مکتوب چندین کشور مانند قطر، کویت، عمان، لیبی، فلسطین، یمن، الجزایر، تونس، سوریه، عراق و لبنان رد شد.

منبع
فرانس پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا