خبر اولسیاسی

اجرای دومین مرحله تبادل زندانیان میان حماس و اسرائیل

سازمان زندان‌های اسرائیل اعلام کرد که ۳۹ زندانی فلسطینی در چارچوب دومین مرحله از توافق آتش‌بس موقت با جنبش حماس آزاد شده‌اند.

میدل ایست نیوز: سازمان زندان‌های اسرائیل اعلام کرد که ۳۹ زندانی فلسطینی در چارچوب دومین مرحله از توافق آتش‌بس موقت با جنبش حماس آزاد شده‌اند.

به گزارش «الجزیره» این زندانیان فلسطینی که از سه زندان دیمون و مگیدو در اسرائیل و زندان عوفر در کرانه باختری آزاد شده‌اند، قرار است به البیره در نزدیکی رام الله منتقل شوند.

این مجموعه شامل 6 تن از قدیمی‌ترین اسرای زن فلسطینی و 33 کودک می‌شود که با استقبال پرشور فلسطینیان مواجه شدند.

در دومین مرحله از توافق آتش بس موقت، ساعتی پیشتر حماس ۱۳ اسیر اسرائیلی به همراه چهار شهروند تایلندی را آزاد کرد و آنها به اسرائیل منتقل شدند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد، فهرست سومین گروه از اسیرانی را که قرار است روز یکشنبه آزاد شوند دریافت کرده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، مقامات امنیتی در حالی بررسی این فهرست هستند و به خانواده‌هایی که قرار است عزیزانشان آزاد شوند، اطلاع داده شده است.

سی‌ان‌ان و تایمز اسرائیل به نقل از مقامات اسرائیلی گفتند که دولت اسرائیل این فهرست را از طریق دولت قطر که نقش میانجیگری در این درگیری را به عهده دارد، دریافت کرده است.

یکشنبه سومین روز از آتش‌بس چهار روزه‌ای است که با میانجیگری امریکا و قطر به دست آمده است. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه قطر بامداد یکشنبه ابراز امیدواری کرد که با آزادی تعداد بیشتری از اسیران، آتش‌بس نیز تمدید شود.

تاکنون ۲۶ اسیر اسرائیل و ۷۸ اسیر فلسطینی نیز آزاد شده‌اند. گفته می‌شود بیش از ۲۰۰ اسیر دیگر همچنان در دست حماس هستند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر هم در خصوص اختلافات اسرائیل و جنبش حماس در روز شنبه گفت، بیشتر اختلافات بر سر نحوه اجرای توافق بود.

ماجد الانصاری با این حال تصریح کرد، میزان کمک‌های انسانی که وارد غزه می‌شوند بسیار کم‌تر از نیازهای مردم این منطقه است.

حماس روز شنبه اعلام کرد که میزان کمک‌های بشردوستانه وارد شده به شمال غزه کمتر از توافق با اسرائیل بود،‌ و تهدید کرده بود از آزادی گروه دوم اسیران خودداری می‌کند.

در نهایت با میانجیگیری قطر و مصر دومین گروه از اسیران شامگاه شنبه آزاد شدند.

خبرگزاری رویترز شنبه شب گزارش داد که همزمان با تأخیر چند ساعته در آزادی گروگان‌ها، رئیس جمهور امریکا در تماس تلفنی با امیر قطر درباره اجرای توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس گفت‌وگو کرده است.

جو بایدن و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی همچنین درباره جلوگیری از تنش و افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه صحبت کرده‌اند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا