اقتصادیسیاسی

تلاش نخست‌وزیر جدید اقلیم کردستان عراق برای فاصله گرفتن از ترکیه

یک منبع سیاسی آگاه از ناخرسندی مقامات ترکیه از تصمیمات دولت اقلیم کردستان عراق به ریاست «مسرور بارزانی» در رابطه با شخصیت‌های کُرد نزدیک به آنکارا خبر داد.

میدل ایست نیوز: یک منبع سیاسی آگاه از ناخرسندی مقامات ترکیه از تصمیمات دولت اقلیم کردستان عراق به ریاست «مسرور بارزانی» در رابطه با شخصیت‌های کُرد نزدیک به آنکارا خبر داد.

منبع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: «سیاست مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان با سیاست سلف خود یعنی نیچروان بارزانی تفاوت دارد، به طوری که نیچروان در سیاست‌های خود به ویژه در زمینه مسائل نفتی و مالی به ترکیه نزدیکی بیشتری داشت.»

منبع یاد شده افزود: «ترکیه از این سیاست‌های مسرور بارزانی ناخشنود است و این چنین احساس می کند که وی در پی کاهش نفوذ ترکیه است. در همین رابطه، افراد نزدیک به مسرور بارزانی همواره تاکید می کنند که وی راه‌حل مشکلات را در بغداد می بیند و معتقد است که باید مناسبات با دولت فدرال تقویت و استحکام یابد.»

منبع مذکور در پایان افزود: «مسرور بارزانی، سلسله تغییراتی را در مناصب اداری آغاز کرده است که شامل مقامات مسئول در حوزه نفت، مرزبانی و فرودگاه‌هاست، وی با این اقدامات تلاش می کند اصلاحاتی فراگیر را که دربردارنده شخصیت‌های نزدیک به نیچروان بارزانی و کسانی که با ترکیه ارتباط دارند، انجام دهد.»

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان در 16 ژوئیه در راس هیاتی بلندپایه به بغداد سفر کرد و با مقامات دولت فدرال عراق و در راس آنها با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق درخصوص مسائل مورد اختلاف به بحث و رایزنی پرداخت.

منبعی آگاه پیشتر اعلام کرده بود که مسرور بارزانی به علت اتهامات فساد، خواهان دور کردن «آشتی هورامی»، وزیر پیشین منابع طبیعی اقلیم از همه مناصب دولتی بود اما با فشارهای ترکیه، وی را به عنوان معاون خود با اختیاراتی محدود معین کرده است و پرونده نفت انحصارا در دست نخست وزیر اقلیم قرار دارد.
منبع مذکور در پایان عنوان کرد که هورامی حق امضای قرارداد با شرکت‌ها و تحویل درآمدهای نفتی را ندارد و اختیارات وی بیشتر مشورتی است چرا که بارزانی به وی اعتماد ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا