سیاسی

تأکید وزیر خارجه عربستان بر تلاش برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه

وزیر خارجه عربستان در دیدار همتای امریکایی خود خواستار به کار گرفتن همه تلاش ها برای کاهش تنش و جلوگیری از گسترش خشونت در منطقه شد.

میدل ایست نیوز: «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، در سفر خود به واشنگتن با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در این دیدار روابط عربستان و امریکا و تحولات غزه و مسائل منطقه‌ای مورد اهتمام مشترک بررسی شد.

بن فرحان در این دیدار بر اهمیت اقدام فوری برای برقراری آتش‌بس در غزه و به کار گرفتن همه تلاش‌های لازم برای کاهش تنش و جلوگیری از گسترش خشونت به منظور منع پیامدهای پرمخاطره آن بر امنیت و صلح بین‌الملی تأکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت فراهم کردن شرایط لازم برای ثبات و بازگشت به روند صلحی که ضامن حقوق مشروع ملت فلسطین باشد و تلاش بیشتر برای برقراری مسیرهای امدادرسانی به غزه تأکید کرد.

وزیر خارجه عربستان به همراه شماری از وزرای خارجه کشورهای عربی و اسلامی برای مذاکره درباره پرونده غزه به امریکا سفر کرده است.

بامداد امروز قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با وجود کسب ۱۳ رای موافق در شورای امنیت با وتوی امریکا به عنوان عضو دائم شورا روبرو شد.

از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو رای مخالف و یک عضو هم رای ممتنع دادند. رای مخالف از سوی امریکا و رای ممتنع از سوی بریتانیا داده شد.

این قطعنامه در حالی مطرح شد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته در اقدامی کم‌سابقه، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرد و بر اساس اختیارات خود از شورای امنیت خواست برای این موضوع تشکیل جلسه دهد.

ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در شرایطی که «امنیت و صلح جهانی» به مخاطره افتاد، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند. گوترش با توجه به بحران انسانی در نوار غزه برای اولین بار بود که از این ماده استفاده می‌کرد تا زمینه آتش‌بس انسان‌دوستانه در این منطقه فراهم شود.

منبع
واس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا