اقتصادیسیاسی

اجرای مهم‌ترین مرحله احداث نیروگاه اتمی مصر با حضور السیسی و پوتین

سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که رؤسای جمهور مصر و روسیه در مراسم بتن‌ریزی فاز چهارم نیروگاه «الضبعه» حضور خواهند داشت.

میدل ایست نیوز: احمد فهمی سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به صورت ویدئوکنفرانس به همراه «عبدالفتاح السیسی»، همتای مصری خود، در مراسم نخستین دور از بتن ریزی نیروگاه هسته ای الضبعه به عنوان پایه چهارمین فاز این نیروگاه شرکت خواهد کرد.

به گزارش «اسکای نیوز» این منبع افزود: قرار است عبدالفتاح السیسی به همین مناسبت در خصوص اهمیت این پروژه و ورود مصر به عصر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای سخنرانی کند.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت: این طرح اساساً با توجه به وجود ملاحظات مختلف، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در واقع به مثابه ادامه همکاری نزدیک مصر و روسیه درزمینه های مختلف به شمار می آید به ویژه اینکه همکاری دو کشور از دوره های گذشته و هنگام ساخت سد العالی یک همکاری تاریخی بوده است و این همکاری هم اکنون هم از طریق اجرای طرح بسیارعظیم نیروگاه هسته ای الضبعه با هدف استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای تولید برق ادامه پیدا می کند.

احمد فهمی خاطر نشان کرد این مرحله از بتن‌ریزی، در واقع آغاز مرحله بزرگ ساخت و ساز تمامی واحدهای هسته‌ای این طرح محسوب می‌شود که براساس جدول زمان بندی شده قرار است در سال 2028 تکمیل و وارد مرحله بهره‌برداری شود.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر در پایان با اشاره به گستردگی اجرای این طرح با هدف دستیابی به تولید برق، بر اهمیت انتقال فناوری و آموزش مصری‌ها و سهیم شدن آنان در طرح های انرژی پاک، ایمن، کم هزینه و دراز مدت تاکید کرد.

در ماه نوامبر گذشته، محمد شاکر، وزیر برق مصر اعلام کرد که نخستین رآکتور نیروگاه هسته ای الضبعه سپتامبر 2028 به بهره برداری می رسد.

وزیر برق مصر افزود: 30 هزار مگاوات به توان شبکه ملی برق اضافه کردیم.

گفتنی است شرکت «روس اتم» روسیه (سازنده نیروگاه های هسته ای) مجوز ساخت 4 رآکتور را در نیروگاه هسته ای الضبع مصر (در شمال غربی مصر) اخذ کرده است.

قرار است فونداسیون نخستین رآکتور پس از دریافت مجوز ساخت از سازمان نظارت هسته ای و رادیواکتیو در نوامبر پیش رو ریخته شود.

مصر و روسیه در 19 نوامبر 2015 توافق همکاری ساخت نیروگاه برق هسته ای با هزینه 25 میلیارد دلار به عنوان وام روسیه به دولت مصر امضا شد.

عبدالفتح السیسی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور مصر و روسیه در دسامبر 2017 توافقات نهایی ساخت نیروگاه الضبعه را در قاهره امضا کردند.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا