سیاسی

العوادی: مأموریت نیروهای ائتلاف در دوره دولت کنونی عراق پایان می‌یابد

سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی در این کشور در دوره دولت کنونی پایان خواهد یافت.

میدل ایست نیوز:باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق امروز یکشنبه اعلام کرد پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی یکی از بندهای برنامه های دولت است و  پایان یافتن ماموریت نیروهای ائتلاف به طور رسمی از زمان نخستین نشست فرماندهان آنها با کمیته عالی نظامی تحت نظارت نخست وزیر آغاز شده است و در دوره دولت کنونی پایان خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، العوادی با اشاره به اینکه انجام یک مطالعه در باره آینده ائتلاف و ترسیم یک نقشه راه مورد توافق برای انتقال به مرحله جدیدی از همکاری‌های دوجانبه به جای ائتلاف اقدامی مناسب خواهد بود؛ تاکید کرد که شروع فعالیت‌های کمیته عالی نظامی مشترک میان عراق و ائتلاف بین المللی یک رویای بسیار بزرگ بود چرا که ائتلاف بین المللی در سال 2014 تاسیس شد در حالیکه عملیات نظامی در سال 2018 پایان یافت و از آن تاریخ تا کنون نیروهای ائتلاف در عراق حضور داشته اند.

وی افزود: ادامه ماموریت ائتلاف بین‌المللی با گذشت چند سال از آزاد سازی عراق، از این جهت که ائتلاف چه اقداماتی در سطح بررسی تهدیدها و خطرات و توسعه توان رزمی، آموزشی، اطلاعاتی و تسلیحاتی به نیروهای عراقی ارائه کرده است تا این نیروها بتوانند وظایف ملی خود برای محافظت و حمایت از خاک عراق را انجام دهند، نیازمند بحث و بررسی است ضمن اینکه نیروهای ائتلاف نمی توانند به طور نامحدود در عراق باقی بمانند.

باسم العوادی خاطر نشان کرد: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در دو سخنرانی خود در کنفرانس داووس، دو عنوان و موضوع بسیار برجسته را مطرح کرد که یکی از آنها تاکید بر پایان مأموریت نیروهای ائتلاف به عنوان امری ضروری برای ثبات عراق و دیگری لزوم ایجاد و بقای روابط دوستانه مثبت با نیروهای ائتلاف بود. بنابراین دو هدف اصلی ما ثبات عراق و روابط مثبت و برابر با کشورهای ائتلاف بین المللی و همچنین اجرای برنامه های دولت به این اعتبار است که به ماموریت نیروهای ائتلاف به عنوان یکی از نکات مهم برنامه ها و تعهدات قبلی پایان داده شود.

وی با اشاره به آغاز گفت‌وگوها میان ائتلاف و دولت عراق تحت نظارت محمد شیاع السودانی و قرار گرفتن این موضوع در یک مسیر درست، تاکید کرد مأموریت نیروهای ائتلاف در دوره دولت فعلی به پایان خواهد رسید و این کاری است که انجام  و محقق خواهد شد.

سخنگوی دولت عراق گفت: از زمانی که دولت‌های عراق از ژوئن 2014 ، به ائتلاف بین‌المللی مجوز دادند، هیچکدام از دولت های بعدی در عراق حضور نیروهای رزمی در خاک این کشور را به رسمیت نشناخته است و در واقع با صفت مستشار به نمایندگی از نیروهای ائتلاف با آنها همکاری می کردند. بنابراین بخشی از محقق شدن پایان ماموریت نیروهای ائتلاف، این است که هیچ نیرویی در خاک عراق باقی نماند و انتقال به مرحله جدید همکاری های نظامی و امنیتی صورت پذیرد.

العوادی در پایان خاطر نشان کرد: همه وظایف مربوط به نیروهای ائتلاف بین‌المللی به نیروهای مسلح عراق واگذار خواهد شد و ما به سمت و سوی روابط و توافقات دوجانبه از جمله توافق چارچوب راهبردی بر اساس آنچه که شرایط با نیروهای ائتلاف ایجاب می کند؛ پیش خواهیم رفت.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا