اقتصادی

بیش از یک چهارم عراقی‌ها اجاره‌نشین هستند

با وجود سنگین بودن هزینه های اجاره مسکن، حدود 26 درصد عراقی ها یعنی بیش از یک چهارم جمعیت این کشور در خانه های استیجاری سکونت دارند.

میدل ایست نیوز : مشکل مسکن در عراق یک مشکل اساسی است و  بر اساس رده بندی و طبقه‌ بندی جدید بین المللی، عراق از نظر درصد مالکیت مسکن در میان 196 کشور جهان در رتبه  111 قرار دارد.

به گزارش الصباح، براساس طبقه بندی جدید، نرخ مالکیت مسکن در عراق حدود 74 درصد است و این به معنای آن است که 26 درصد عراقی ها یعنی بیش از یک چهارم آنها در خانه های استیجاری زندگی می کنند.

این در حالی است که  هر کدام از دولت های قبلی و دولت کنونی عراق برای حل بحران قدیمی مسکن که هنوز هم مبتلابه جامعه عراق است راه حل هایی ارائه کرده اند اما به گفته ناظران این راه حل ها پایین تر از سطح انتظارات بوده است و راه به جایی نبرده اند .

خالد الجابری، رئیس سازمان معروف به «اصول» که در امور رشد اقتصادی و توسعه پایدار فعالیت می کند، با اشاره به مشکل توزیع زمین و نبود راهبرد سازمان یافته برای ساخت مسکن، در گفتگو با روزنامه الصباح اعلام کرد : عراق از بحران شدید مسکن رنج می برد و میزان کمبود مسکن در سراسر این کشور به پنج میلیون واحد رسیده است.

در همین ارتباط «بنکین ریکانی» وزیر مسکن عراق از تلاش برای اجرای طرحی امیدوار کننده برای ساخت شهرها و شهرک های جدید خبر داد که در فاز نخست آن 200 هزار واحد مسکونی ظرف مدت سه ماه احداث خواهد شد که حاکی از رشد چشمگیر 3 درصدی خواهد بود. این امر نشان از دست برتر وزارتخانه بر سازمان سرمایه گذاری خواهد بود که طی 20 سال در محقق کردن دستاوردها با شکست مواجه شده است.

وی با اشاره به شهرها و شهرک های در دست احداث نظیر الجواهری و علی الوردی در بغداد، ضفاف در کربلا، الجنائن در حله و الغزلانی در موصل و فلوجه تصریح کرد اداره شهرها و شهرک های تازه تاسیس که یکی از  ادارات در وزارت مسکن است در تلاش برای پشت سرگذاشتن بحران مسکن، درپی راه تاسیس و راه اندازی حدود 20 شهرک جدید در حومه شهرهای کنونی است.

علی الصاحب رئیس مرکز مطالعات منطقه ای نیز در این خصوص گفت: بر اساس گزارش های وزارت برنامه ریزی عراق درصد زیادی از مردم عراق خانه ندارند و مستاجر هستند در حالی که بهای اجاره ها بسیار بالاست و  و برخی شهروندان باید حقوق کامل خود را بابت اجاره بها پرداخت کنند.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا