سیاسی

پيشنهاد حشدالشعبي براي گرفتن موشك از ايران

یک مقام آگاه تأکید کرد که دولت عراق تکرار حملات علیه نیروهای حشد الشعبی را بعید نمی داند.

میدل ایست نیوز: یک مقام نظامی عراقی تأکید کرد که دولت عراق تکرار حملات علیه نیروهای حشد الشعبی در آینده نزدیک را بعید نمی داند.

پایگاه «العربی الجدید» به نقل از یک مقام نظامی عراقی در دفتر نخست وزیر عراق گفت که تماس های عراق با مقامات امریکایی و غربی درباره توقف این اقدامات چه ازجانب امریکا باشد و چه ازجانب اسرائیل علیه حشد الشعبی آغاز شده است.

به گفته این مقام امریکایی ها در این تماس ها «از دادن اطمینان به عراق درباره توقف این حملات خودداری کرده اند.

این مقام افزوده که کسی تردیدی ندارد که اسرائیل پشت این حملات است و تأکید کرده که در پی این حملات در میان گروه های سیاسی شیعه نیز اختلافاتی ایجاد شده است و برخی گروه ها بر ضرورت خودداری از تنش و استفاده از سازوکارهای حقوقی بین المللی تأکید می کنند و برخی دیگر، به طور خاص گروه های نزدیک به ایران، خواستار اقدام نظامی و حتی استفاده کامل از نیروی دفاعی ایران دربرابر این حملات هستند.

این مقام افزوده که در صورت تکرار این حملات دایره گروه اول کوچک تر و دایره گروه دوم بزرگ تر می شود و کنترل اوضاع از دست دولت احتمالا خارج می شود.

به گفته این مقام شبه نظامیان حشد الشعبی در حال جابه جایی میان پایگاه ها و انتقال انبارهای خود به خواست دولت طی یک عملیات فراگیر هستند.

این مقام تأکید کرده که گروه های نزدیک به ایران خواستار استفاده از توان دفاعی ایران هستند ازجمله موشک های روسی سام که ایران تعداد زیادی از آنها را دارد و ایران هم به صورت شفاهی برای این کمک ابراز آمادگی کرده است.

اظهارات این مقام عراقی که نخواسته نامش فاش شود در حالی مطرح شده که وزارت دفاع امریکا امروز با صدور بیانیه ای رسمی تأکید کرد که در این انفجارها دست نداشته و افزود که با تحقیقات دولت عراق درباره این انفجارها همکاری خواهد کرد.

رؤسای جمهور، دولت، و مجلس عراق نیز در نشستی مشترک با تعدادی از سران حشد الشعبی  این حملات را اقدامی خصمانه علیه عراق قدرتمند مقتدر دانسته و تأکید کردند که عراق ازطریق دولت و از همه کانال‌های ارتباطی تأثیرگذار و نهادهای بین المللی و منطقه‌ای همه اقدامات لازم برای ممانعت از تکرار این حملات و دفاع از عراق و امنیت و حاکمیت ارضی آن را انجام خواهد داد.

حاضران در این نشست همچنین بر اهمیت تمرکز بر هدف اصلی که مبارزه با تروریسم و پاک‌سازی خاک کشور از لوث آن است و خودداری از انحراف از این مسیر تأکید کردند و حاکمیت ارضی عراق را خط قرمز دانستند و افزودند که حکومت عراق متولی حمایت از حشد و دفاع از آنان دربرابر هر حمله‌ای است و برای این کار وحدت ملت عراق و یکپارچگی موضع ملی در حمایت از نیروهای کشور و سلطه قانون و مرجعیت نهادهای حکومتی برای حفظ امنیت و ثبات در عراق ضرورت دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا