خبر اولسیاسی

جزئیات تازه از طرح آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی

یک مقام آگاه در جنبش حماس از دریافت پیشنهاد آتش بس‌موقت به مدت 42 روز و پس از آن اعلام مرحله دوم خبر داد.

میدل ایست نیوز: یکی از منابع آگاه در جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد آنچه در مذاکرات در اختیار این جنبش قرار گرفت، پیشنهادی مبنی بر برقراری آتش بس اولیه  به مدت 42 روز بود که بعد از آن مرحله دوم آتش بس دائم اعلام خواهد شد.

به گزارش بی بی سی، این منبع حماس که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد برگه‌ای که حدود دو هفته پیش در اختیار جنبش حماس قرار گرفت در آن به آتش‌بس فراگیر و جامع اشاره‌ای نشده بود چرا که طرف اسرائیلی خواستار آتش‌بس موقت بود اما در عین حال انعطاف‌هایی نشان داده است.

این منبع خاطر نشان کرد، جنبش حماس در حال بررسی موضوع عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه به مناطق قبل از عملیات هفتم اکتبر و همچنین مشخص کردن فاصله عقب‌نشینی است.

وی تاکید کرد، رژیم صهیونیستی در اصل موافقت کرده است از گذرگاه نتساریم که شمال و جنوب غزه را با یک فاصله مشخص از هم جدا می‌کند، عقب‌نشینی کند و این به معنای آن خواهد بود که بازگشت آوارگان به شمال غزه به لحاظ اصولی مسأله‌ای آسان خواهد بود.

این مقام حماس در خصوص پرونده اسرا نیز افزود: حماس درخواست آزادی ۵۰ اسیر فلسطینی را در مقابل آزادی هر یک اسیر زن یا مرد زنده درخواست کرده و از جمله آزادی ۳۰ نفر از اسرای با محکومیت‌های بالا را خواستار شده است که این جنبش و نه رژیم صهیونیستی باید اسامی آن‌ها را مشخص کند. افزون بر آن ۲۰ اسیر عادی نیز در فهرست قرار خواهند داشت.

این عضو حماس تصریح کرد، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا این تعداد را به ۳۰ یا ۳۳ نفر کاهش دهد در حالی که ابتدا خواستار آزادی ۴۰ اسیر خود شده بود اما به مذاکره کنندگان اجازه داد تا تعداد را کاهش دهند.

این مقام حماس در پایان خاطر نشان کرد: جنبش حماس به این پیشنهادها که امریکا آنها را «سخاوتمندانه» توصیف کرده است؛ ظرف چند ساعت یا چند روز پاسخ خواهد داد. در همین حال ما شاهد نوعی عقب‌نشینی در مواضع رژیم صهیونیستی هستیم و امیدواریم گشایش و برون رفتی حاصل شود.

پیش از این، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یکی از رهبران حماس که نخواست نامش فاش شود، گفت که این هیئت در مورد پیشنهاد آتش‌بس که این گروه به قطر و مصر ارائه کرده است و همچنین پاسخ اسرائیل بحث خواهد کرد.

این منبع گفت که این پیشنهاد شامل توافق برای پذیرش آزادی کمتر از ۴۰ گروگان در ازای آزادی فلسطینیان از زندان‌های اسرائیل و مرحله دوم آتش‌بس است که شامل “دوره آرامش پایدار” و پاسخ اسرائیل به درخواست حماس برای آتش‌بس دائمی است.

پس از مرحله اول، اسرائیل اجازه تردد آزاد بین شمال و جنوب نوار غزه و خروج جزئی نیروهایش از نوار غزه را خواهد داد.

روز گذشته، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که هیچ تغییری در اهداف جنگ وجود ندارد و دولتش هیچ حل و فصلی را به خصوص در رابطه با رفح نخواهد پذیرفت.

وی افزود که نیروهای ارتش برای از پای درآوردن حماس وارد رفح خواهند شد «چه به توافق آتش‌بس و تبادل اسیران برسیم و چه نرسیم».

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا