اجتماعیخبر اولسیاسی

بررسی دلایل حادثه تیراندازی به شیعیان در عمان

ناظران بر این باورند تشدید بی‌سابقه تنش‌ها در منطقه در پی جنگ غزه و تنش در لبنان، بازتاب‌های منفی بر کشورهایی نظیر عمان دارد که ثبات داخلی و صلح بین طوایف و فرقه‌های مختلف آن برقرار است.

میدل ایست نیوز: پس از حادثه تیراندازی امروز به سوی یکی از دسته های عزاداری در اطراف مسجدی در منطقه «وادی الکبیر» در شهر مسقط پایتخت عمان که به شهادت چهار تن از شیعیان پاکستانی انجامید، تدابیر امنیتی را تشدید شده است.

به گزارش العرب، پلیس عمان اعلام کرد حداقل چهار نفر در این حادثه تیراندازی در نزدیکی مسجدی در مسقط کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

این منبع نوشت وقوع چنین حملاتی در عمان که از ثبات بالایی در منطقه ای برخوردار است، حادثه ای بسیار نادر تلقی می شود.

این منبع تصریح کرد: این حادثه تیراندازی بی‌سابقه نشان دهنده وضعیت افراط گرایی و تنش‌های فرقه‌ای در جامعه عمان است ضمن آنکه گزارش های زیادی در این باره منتشر شده است.

پلیس عمان با انتشار بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد با یک حادثه تیراندازی در مجاورت مسجدی در منطقه وادی الکبیر که بر اساس اطلاعات اولیه منجر به شهادت چهار نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر شد، به شدت برخورد کرده است و تمامی تدابیر امنیتی لازم را برای مقابله با این وضعیت اتخاذ کرده و جمع آوری اطلاعات برای شناسایی علل این حادثه ادامه دارد.

العرب نوشت: تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می دهد مردم در میان صدای شلیک گلوله در نزدیکی مسجد امام علی (ع) متفرق می شوند و همزمان شعار«یا حسین»، نام سوم شیعیان و نوه حضرت محمد (ص) را سر می‌دهند.

العرب بااشاره به اینکه شیعیان روز عاشورا را به مناسبت شهادت امام حسین(ع) در نبرد کربلا در سال 680 به دست سربازان خلیفه اموی یزید بن معاویه گرامی می دارند، نوشت: پس از این حادثه تیراندازی سفارت امریکا در مسقط هشدار امنیتی صادر کرد و از لغو تمام قرارهای ملاقات برای دریافت ویزای ورود در روز سه شنبه خبر داد.

این سفارتخانه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: شهروندان امریکایی باید مراقب باشند و اخبار را دنبال و از دستورالعمل‌های مقامات محلی پیروی کنند.

این منبع در ادامه افزود: بسیاری از مساجد شیعیان در منطقه، به ویژه کویت، شاهد حملات خونینی بوده اند که داعش مسئولیت آنها را به دلایل فرقه ای و طائفه ای بر عهده گرفته است، زیرا این سازمان همه افراد وابسته به شیعه را کافر می داند.

العرب تاکید کرد تیراندازی در مسقط یک حادثه نادر و بی‌سابقه در سلطان نشین عمان محسوب می شود که معمولاً مواضع بی‌طرفی خود را در درگیری‌های منطقه حفظ کرده است که از جمله این درگیری‌ها، می‌توان به درگیری‌ها و جنگ در یمن اشاره کرد که مسقط میان انصار الله و کشورهای منطقه که برای حمایت از دولت صنعا – که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است – مداخله نظامی کرده‌اند، میانجیگری می‌کند.

سلطان نشین همچنین میزبان محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد انصار الله بوده است که جنبش آن از ماه نوامبر ده‌ها حمله با موشک، پهپاد و شناورهای هدایت پذیر از راه دور (شهپاد) به کشتی های تجاری در دریای سرخ و دریای عرب انجام داده‌اند.

انصار الله تاکید می کند این حملات را به این علت انجام می دهد که این کشتی‌ها با اسرائیل مرتبط هستند یا به سمت بنادر این رژیم در حرکت هستند. آنها تصریح می کنند این اقدام در راستای حمایت از فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

العرب در ادامه تاکید کرد ناظران بر این باورند تشدید بی‌سابقه تنش‌ها در منطقه در پی جنگ غزه و تنش در لبنان، بازتاب‌های منفی بر کشورهایی نظیر عمان دارد که ثبات داخلی و صلح بین طوایف و فرقه‌های مختلف آن برقرار است.

گفتنی است رسانه‌ها درباره جزئیات این حادثه گفتند  این تیراندازی در نزدیکی مسجد امام علی (ع) در منطقه مذکور رخ داده و حاضران در این مسجد از شهروندان پاکستانی بودند و عامل این جنایت نیز از شهروندان پاکستانی بود.

براساس گزارش ها، این فرد، افراد پاکستانی حاضر در مجلس عزای امام حسین (ع) را هدف حمله قرار داد. ویدئوهایی از لحظه حمله منتشر شده است که نشان می دهد، حاضران در این مجلس با صدای بلند، «لبیک یا حسین» را فریاد می زنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا