خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

غافلگیری‌های پنهان انصارالله برای تل‌آویو

در سایه نبود هیچ راه حل نهایی برای مقابله با حملات انصارالله و نبود قواعد درگیری، انصارالله به جنگ آشکار خود با اسرائیل ادامه می‌‎دهند، این در حالی است که تل‌آویو در جست‌وجوی معادله دشواری برای بازدارندگی یا آمادگی برای غافلگیری‌هایی است که ممکن است سخت‌تر از حمله پهپادی اخیر به تل‌آویو باشد.

میدل ایست نیوز: اسرائیل نتوانسته است از شوک حمله پهپادی انصارالله به تل آویو خارج شود و با آن کنار بیاید، حمله‌ای که سبب ایجاد شوک و بحث و جدل و اتهامات متقابل در داخل دولت و ارتش اسرائیل شده است و در تلاش برای خاموش کردن صدای موشک‌ها و پهپادهایی که انصارالله برای ضربه زدن به اسرائیل شلیک می‌کند، به طور مستقیم و به تنهایی پاسخ داد تا آنچه را «ائتلاف نگهبان شکوفایی» (ائتلافی که امریکا در دریای سرخ تشکیل داد) در تحقق آن شکست خورد، با حمله خود به دست آورد بدون اینکه چشم‌انداز روشنی برای جبهه‌ بدون قواعد درگیری وجود داشته باشد.

به گزارش الجزیره، جنگنده‌های اسرائیلی یک روز پس از حمله پهپادی انصارالله به تل آویو با استفاده از پهپاد «یافا»، بندر الحدیده در غرب یمن را چندین بار بمباران کردند.

این اولین باری است که اسرائیل به یمن حمله مستقیم می‌کند، در حالی که پیش از این، پاسخ نظامی به حملات قبلی انصارالله را به ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی به رهبری این کشور در دریای سرخ (ائتلاف نگهبان شکوفایی) واگذار کرده بود.

اسرائیل، جبهه یمن را با اقدام نظامی مستقیمی گشود که طی آن نیروگاه برق و تاسیسات ذخیره‌سازی نفت و انبارهای ادعایی سلاح در نزدیکی بندر الحدیده را هدف قرار داد، اما از نظر انصارالله، این جنگ از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به نوار غزه، همچنان برقرار است.

از 31 اکتبر گذشته، انصارالله عملیات خود را آغاز کردند که شامل حملات موشکی به اسرائیل و کشتی‌هایی در دریای سرخ است که با «رژیم صهیونیستی» ارتباط دارند. انصارالله، جنگ خود علیه اسرائیل را در راستای حمایت از مردم فلسطین اعلام کرده بود.

به گفته تحلیلگران و کارشناسان، حملات پیاپی انصارالله به اسرائیل یا کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند، بزرگ‌تر از یک جبهه و «بیشتر از یک نبرد و کمتر از یک جنگ» است.

برآوردها و اظهارات اسرائیلی‌ها به این اشاره می‌کند که پدافند هوایی تاکنون بیش از 220 پهپاد و موشک شلیک شده از سوی انصارالله را رهگیری کرده است، در حالی که آنها بیش از 190 حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ انجام دادند و ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند، ده‌ها موشک و پهپاد شلیک شده به سمت کشتی‌ها یا فلسطین اشغالی را رهگیری کرده است.

با وجودی که بیشتر موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از سوی انصارالله، ساقط شده است، برخی از آنها به بندر ایلات اصابت کرده است، همچنان تاثیرات نظامی مهم خود را در مشغول کردن بخشی از ارتش اسرائیل حفظ کرده، ارتشی که در چند جبهه گرفتار است و از آن رنج می‌برد.

با افزایش توان پهپادهایی که انصارالله شلیک می‌کند-آن طور که عملیات تل‌آویو نشان داد-و تهدید آنها به غافلگیری‌های بزرگ دیگر، نگرانی‌های ارتش اسرائیل از حملات مشابه افزایش یافته به ویژه هنگامی که به شکل فشرده و همزمان و علیه مراکز شهری یا تاسیسات صنعتی و اقتصادی آن انجام شود و سبب افزایش آماده باشی می‌شود که بر توان جامعه اسرائیلی و روحیه آن تاثیر منفی می‌گذارد.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله با هشدار به تل آویو تاکید کرد که حمله اسرائیل به استان الحدیده تنها سبب افزایش پافشاری و ثبات قدم این جنبش در حمایت از نوار غزه خواهد شد.

از نظر روحی روانی، حملات انصارالله به ویژه حمله به تل آویو، حالتی از رعب و وحشت و شوک در جامعه اسرائیلی به وجود آورد و تردیدها درباره توانمندی ارتش و اختلافات میان رهبرانش را تشدید کرد به ویژه با توجه به اینکه شاهد آشفتگی در تعامل با روند جنگ در غزه و جبهه شمال (با حزب الله) هستیم.

سایت عبری والا تاکید کرد که آنچه بامداد جمعه در تل آویو رخ داد (حمله پهپادی انصارالله)، شکست نیروی هوایی در دفاع از جبهه داخلی است.

یائیر لاپید رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم گفت که انفجار پهپاد انصارالله دلیل دیگری است مبنی بر اینکه دولت چگونگی فراهم کردن امنیت برای شهروندانش را نمی‌داند و قادر به انجام آن نیست، این در حالی است که آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما گفت که «کسی که از اصابت موشک‌ها به کریات شمونه و ایلات جلوگیری نمی‌کند، نباید از دریافت موشک‌ها در تل آویو غافلگیر شود.

مشارکت انصارالله در جنگ علیه اسرائیل-صرف نظر از حجم و تاثیرات نظامی آن-به معنای فشار بیشتر بر ارتش اسرائیل و تضعیف تلاش‌هایش است، ارتشی که اساسا برای جنگ‌های طولانی و نبردهای فرسایشی و نیز رویارویی با جبهه‌های متعدد و بسیج عمومی مستمر و تلفات و خسارت‌های روزانه آماده نیست.

از سوی دیگر، حملات انصارالله به دریای سرخ، خسارت‌های اقتصادی هنگفتی را به اسرائیل تحمیل کرده است به طوری که بندر ایلات (در دریای سرخ) عملا بسته و هزاران کارگر در بخش‌های مختلف اخراج شده‌اند و ورود محموله‌های کالا یا کاهش یافته یا به سبب تحریم بنادر اسرائیل از سوی شرکت‌های باربری یا تغییر مسیر کشتی‌هایشان، ورود این محموله‌ها با تاخیر روبه‌رو شده است.

تاثیر حملات روزافزون انصارالله را می‌توان در چارچوب جنگ‌های فراگیری درک کرد که اسرائیل با جبهه‌های متعدد و هماهنگ روبه‌رو شده است، اسرائیلی‌ها این نکته را درک می‌کنند که حملات انصارالله که با محور مقاومت هماهنگ است، فشار بزرگ و مستمری را علیه این رژیم تشکیل می‌دهد. این در حالی است که امیربوخبوط تحلیلگر نظامی اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص در روز 21 جولای نوشته بود که حمله پهپاد یمن به تل آویو، قواعد بازی را در جنگی که اسرائیل در چند جبهه با آن روبه‌رو است، تغییر داده است.

نگرانی از غافلگیری‌ها

اسرائیل از طریق حمله به بندر الحدیده- که یمنی‌ها در تامین بیش از 70 درصد نیازهای خود بر آن تکیه می‌کنند-پیام‌های متعددی را ارسال کرد. یوآف گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به صراحت این پیام‌ها را اعلام کرد و گفت «آتش‌های شعله‌ور در الحدیده را می‌توان در تمام مناطق خاورمیانه مشاهده کرد و پیام آن واضح و روشن است.» این پیام‌ها خطاب به یمنی‌ها، ایران و دیگر اعضای محور مقاومت است.

تحلیلگران بر این باورند که حجم حمله به الحدیده با 20 فروند جنگنده با وجود ماهیت نمایشی آن به گفته عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله، به نوعی پاسخ ضعیف به حملات ایران در 14 آوریل گذشته را جبران می‌کند، ولی اسرائیل همچنان، غافلگیری‌های نظامی و تشدید حملات حوثی‌ها را در محاسبات خود قرار داده که حجم مشکلاتش را در این جبهه باز که متفاوت از جبهه‌های دیگر است، دو چندان می‌کند.

نبرد با حزب الله همچنان در چارچوب قواعد درگیری ترسیم شده است، هر چند گاهی تشدید می‌شود، همچنان که این نبرد تابع ابزارهای بازدارندگی متقابل است، در حالی که انصارالله به هیچ قواعد درگیری اعتنایی ندارند، عملا هیچ وسایل و ابزارهای بازدارندگی واقعی نظامی یا اقتصادی یا حتی قانونی و حقوقی در برابر آنها وجود ندارد.

اگر اسرائیل به صورت مستمر آنچه را اهداف خصمانه در سوریه می‌خواند، با توجه به نزدیک بودن مسافت و آسان بودن تحرکات، بمباران می‌کند، تکرار آن با انصارالله دشوار است و جنگنده‌هایش نمی‌توانند به صورت مستمر بر روی جبهه‌ای تمرکز کنند که حدود 2 هزار کیلومتر فاصله دارد که معنایش آمادگی لجستیکی و آمادگی همیشگی و خسارت‌های اقتصادی و پیچیدگی‌های عبور از حریم هوایی کشورهای دیگر و موارد دیگر است.

اسرائیل همچنین این نکته را درک می‌کند که «ائتلاف نگهبان شکوفایی» به رهبری ایالات متحده و بریتانیا طی 9 ماه اخیر در بازداشتن انصارالله یا توقف حملاتشان شکست خورده، با وجودی که توانمندی‌ها و امکانات لجستیکی این ائتلاف از انصارالله بهتر است.

اسرائیلی‌ها از تشدید حملات انصارالله که به نظر غیر قابل بازدارندگی است، هراس دارند، حملاتی که ممکن است تل آویو و شهرهای دیگر یا تاسیسات حساس و حیاتی را با ده‌ها پهپاد و موشکی هدف قرار دهد که می‌تواند از سامانه‌های دفاع هوایی عبور کند، سامانه‌هایی که ضعف خود را در رویارویی با حمله اخیر به تل آویو ثابت کردند.

از سوی دیگر، امیر بوخبوط تحلیلگر امور نظامی سایت عبری والا معتقد است که تهدید واقعی در برابر دیدگان همگان، جنگ بزرگی است که انصارالله یکی از طرف‌های این جنگ خواهند بود.

بوخبوط افزود ارزیابی‌های کارشناسان به این اشاره می‌کند که حدود 5 هزار پهپاد و موشک از انواع مختلف از مناطق مختلف خاورمیانه به منطقه «گوش دان» که مرکز حیاتی و حساس تل آویو است، شلیک خواهد شد.

در سایه نبود هیچ راه حل نهایی برای مقابله با حملات انصارالله و نبود هیچ قواعد درگیری، انصارالله به جنگ آشکار خود با اسرائیل که از چند ماه پیش آغاز شده، ادامه می‌دهد، این در حالی است که تل‌آویو در جست‌وجوی معادله دشواری برای بازدارندگی یا آمادگی برای غافلگیری‌هایی است که ممکن است سخت‌تر از حمله پهپادی اخیر به تل‌آویو باشد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا