اجتماعی

عراق در جهان عرب رتبه چهارم پدیده «کودکان کار» را دارد

پدیده کودکان کار در عراق افزایش یافته و طبق گزارش‌های مراکز حقوق بشری، این امر باعث شده عراق پس از یمن، سودان و مصر در جهان عرب از نظر پدیده کودکان کار در رتبه چهارم قرار گیرد.

میدل ایست نیوز: پدیده کودکان کار در عراق به یک معضل تبدیل شده است و این صحنه در مناطق مختلف عراق قابل رویت است بطوریکه کودکان به جای رفتن به مدرسه و انجام بازی و سرگرمی مجبور به اشتغال در کار های سخت و حتی غیرقانونی نظیر قاچاق مواد مخدر و بزهکاری هستند.

به گزارش العربی الجدید، مرکز راهبردی حقوق بشر اعلام کرد عراق پس از یمن، سودان و مصر در جهان عرب از نظر پدیده کودکان کار در رتبه چهارم قرار دارد و فعالیت اغلب این کودکان در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات متمرکز است.

این در حالی است که این سازمان ها و متخصصان درباره پیامدهای اشتغال کودکان هشدار داده و تاکید می کنند اگر کودکان دوران کودکی خود را به خوبی سپری نکنند، دچار عوارض روحی و روانی و اجتماعی خواهند شد.

در همین ارتباط میس النداوی، یکی از محققان مسائل اجتماعی تصریح کرد: عوامل زیادی وجود دارد که خانواده ها را مجبور می کند به جای درس خواندن، فرزندان خود را به کار وادار کنند که از جمله آنها می توان به فقر، بیماری سرپرست و نان آور خانه، وارد آمدن زیان و ضرر مالی هنگفت به خانواده، نزاع ها و درگیری های مستمر و شرایط بد امنیتی که ممکن است منجر به وقفه در تحصیل و جدایی خانواده ها از یکدیگر شده باشد، اشاره کرد که همگی آنها کودکان را مجبور به یافتن کار برای امرار معاش می کند.

وی خاطر نشان کرد: جامعه در نتیجه مواجه بودن با پدیده کودکان کار، مشکلات زیادی را تجربه می کند که از جمله آنها می توان به تأثیر کار بر سلامت و رشد جسمی و روانی کودکان، کار کردن در محیط های سخت و اختلاط با گروههای اجتماعی مختلف در جامعه اشاره کرد که یک تهدید جدی برای کوکان به شمار می رود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا