سیاسی

سفیر امریکا در عربستان: امنیت کل منطقه خاورمیانه برای ما بسیار مهم است

سفیر امریکا در عربستان سعودی بر تضمین مسیر قابل اعتماد برای تشکل کشور فلسطین و همچنین عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل آویو و حضور نظامی کشورش در منطقه به بهانه تامین امنیت تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: سفیر امریکا در عربستان سعودی با اشاره به راه حل دو کشوری برای پایان دادن به بحران فلسطین و از سرگیری فروش تسلیحات کشورش به عربستان سعودی در نتیجه تغییر شرایط و رشد مشارکت بین دو کشور، تصریح کرد ما در حال کار بر روی بسته‌ای از توافقات استراتژیک با ریاض در اسرع وقت هستیم و بر این باوریم که امنیت کل این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش الشرق الاوسط، مایکل راتنی، سفیر امریکا در عربستان سعودی در گفت‌وگویی اختصاصی با این روزنامه گفت: واشنگتن و ریاض در حال تلاش برای تکمیل بسته توافقنامه‌های استراتژیک بین دو کشور با سرعتی زیاد هستند و این امر نشان می‌دهد که این توافقات تاریخی پویایی منطقه را به شکلی عمیق و اساسی تغییر خواهد داد.

سفیر امریکا بدون اشاره به تاریخ مشخصی برای تکمیل توافقنامه‌های راهبردی دو کشور، به دلیل پیچیدگی‌های منطقه و ماهیت خود توافق‌ها، خاطر نشان کرد: این بسته شامل جنبه‌ها و ابعاد دوجانبه نظیر تقویت مشارکت استراتژیک و نظامی بین دو کشور و تقویت شراکت اقتصادی بین دو کشور است و جنبه دیگر آن عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، افزون بر ابعاد مربوط به فلسطینیان و تضمین مسیری قابل اعتماد برای تشکیل کشور فلسطینی است.

مایکل راتنی در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد: تحول عمیقی که عربستان سعودی در سال‌های اخیر شاهد آن بوده است، فرصت‌های بزرگی را برای شرکت‌های امریکایی در زمینه‌هایی از جمله فضانوردی و اکتشاف در فضا برای مقاصد تجاری، انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین مراقبت‌های بهداشتی، زیرساخت‌ها، فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

سفیر امریکا در عربستان از سرگیری فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان توسط دولت امریکا را به تغییر شرایط و رشد مشارکت بین دو کشور نسبت داد و تصریح کرد: این امر مستلزم تغییر رویکرد به ویژه با تلاش‌های دیپلماتیک عربستان برای توقف جنگ در یمن و حفظ آتش بس برای بیش از دو سال بوده است.

راتنی درخصوص وضعیت اطمینان نداشتن و عدم یقین برخی از متحدان کشورش در منطقه و تعهدات واشنگتن برای جلوگیری از تهدیدات خاطر نشان کرد: اگرچه منطقه مملو از مشکلات است، اما ارتش و نیروی دریایی امریکا برای جلوگیری از حملات حوثی‌ها (انصار الله) در منطقه، در دریای سرخ حضور دارند.

وی گفت: ما این کار را انجام می دهیم زیرا آزادی دریانوردی در این بخش از جهان بسیار مهم است ضمن اینکه بخشی از این کارها به خاطر تعهدمان به امنیت عربستان سعودی است و بر این باوریم که امنیت کل این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

سفیر امریکا در عربستان به عنوان یک دیپلمات کهنه کار در خصوص استفاده از حق وتوی کشورش علیه عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: امریکا به راه حل دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار یک اسرائیل امن پایبند است و ما معتقدیم کشور فلسطین باید از طریق مذاکرات سیاسی بین طرفین و نه از طریق دیگر انجام گیرد.

سفیر امریکا در عربستان  در ادامه این مصاحبه به طور مبسوط به روابط تاریخی دو کشور، توافقنامه های راهبردی، همکاری با چین، همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، انرژی‌های تجدید پذیر، رفع تحریم‌های تسلیحاتی عربستان و تعهد در قبال هم پیمانان و آینده روابط واشنگتن و ریاض صحبت کرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا