نگاه خاورمیانه

توصیه به نتانیاهو برای جدی گرفتن توصیۀ سردار سلامی

 

میدل ایست نیوز ـ روز جمعه در نشست نیروهای بسیج در اصفهان ژنرال حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، به بنیامین نتانیاهو «توصیه» کرد که هرچه سریع تر برای شنا در دریای مدیترانه تمرین کند چون ممکن است در روزهای آینده برای فرار مجبور به شنا در مدیترانه شود.

این «توصیه» چندپهلو برای بسیاری از جمله نگارندۀ این سطور غافلگیرکننده بود، هرچند چیز تازه ای نبود و پیش از این هم سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان چند ماه پیش چنین چیزی مطرح کرده بود. اما این توصیه نباید فقط برای نتانیاهو که باید برای همۀ اسرائیلی­ ها باشد که برای آنکه جان سالم به در برند «از راه دریا» به کشورهایی که از آن آمده اند فرار کنند. چون اگر موشک های حزب الله برای موشک باران شهرهای اسرائیل پرتاب شود فرصت چندانی برای فرار از مهلکه نخواهند یافت.

توصیۀ ژنرال سلامی چیزی پوچ یا از سر اتفاق نیست. شخصی در چنین جایگاه کاملاً آگاهانه و با منظور حرف می زند و کلمه هایش را با دقت بسیار تعیین می کند و پیامش به گروه های خاصی و در زمانی مناسب است تا به نتیجه ای که می خواهد برسد. پس موضوع چیزی بیش از آن است که در چارچوب جنگ روانی جای بگیرد.

 

سران رژیم صهیونیستی در هفته های گذشته به کنایه و اشاره از جنگ صحبت کرده اند، به طور خاص جنگ با لبنان و حزب الله. این کنایه ها با سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر انجام شد که در آن عکس هایی نشان داد از آنچه یک رآکتور هسته ای مخفیانه در ایران می خواند منتشر شد (بعدتر معلوم شد یک کارگاه فرش بافی بوده است) و سه انبار و کارخانۀ تولید موشک که می گفت حزب الله در ضاحیۀ جنوبی و در نزدیکی فرودگاه بیروت برپا کرده و بعدتر شبکۀ 10 اسرائیل از ارسال هزاران پیغام در واتس آپ به مردم بیروت خبر داد که از آنان می خواست که احتیاط کنند و بدانند که در نزدیکی این انبارها جانششان در خطر است.

آقای جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در رأس هیئتی متشکل از 67 سفیر و دیپلمات از جمله سفیر روسیه به بازدید این مناطقی که نتانیاهو تعیین کرد رفت. این مناطق شامل یک زمین فوتبال و مدرسه ای نزدیک سفارت اسپانیا نزدیک به ضاحیۀ جنوبی می شد. هدف از این بازدید این بود که این سفرا خود مطمئن شوند که این ادعا دروغ است. باسیل در این بازدید گفت که اسرائیل خود جان مردم لبنان را در خطر قرار داده و در سال های گذشته 1417 بار حریم هوایی لبنان را شکسته است.

اکنون این سؤال پیش می آید که اگر نتانیاهو از اطلاعات خود دربارۀ رآکتور هسته ای مخفیانه در ایران و کارخانه های تولید موشک حزب الله مطمئن است چرا این نقاط را بمباران نمی کند؟ یعنی همان کاری را نمی کند که در 18 ماه گذشته با 200 حملۀ هوایی به پایگاه های نظامیِ درحال ساخت ایران با کمک مشاوران کره شمالی در دیرالزور سوریه کرد؟

پاسخ را می توان به اختصار «وحشت» اسرائیل از «حزب الله» و موشک های آن دانست که باعث می شود نتانیاهو قبل از صدور فرمان بمباران لبنان و ویران کردن ضاحیۀ جنوبی و روستاها و شهرهای جنوب لبنان، کاری که قبلا بارها انجام داده، یک میلیون بار موضوع را سبک و سنگین کند.

ژنرال سلامی در سخنرانی پیش گفته در یک کلام گفت که «رژیم صهیونیستی هیچ یک از عناصر یک کشور و حکومت را در اختیار ندارد و در تراز تهدید ما نیست، حزب‌الله برای در هم پیچیدن آن کافی است».

برای توضیح بیشتر می گوییم که حزب الله برای اجرای مأموریت نابود دولت عبری نیاز به موشک های دوربرد با برد 800 تا 2000 کیلومتر ندارد، بلکه موشک های کوتاه برد با برد 300 کیلومتر کافی است و ده ها هزار موشک از این نوع با دقت بالا و توان ویرانگری بالا در اختیار دارد. بر این تعداد باید هزاران هواپیمای بی سرنشین را هم افزود.

خبر از پایان تحویل سامانۀ موشکی اس 300 روسی به ارتش سوریه نیز دشواری اقدام رژیم صهیونیستی برای زدن لبنان را مضاعف کرد چون موشک های این سامانه با برد 250 کیلومتر می توانند هر هواپیمای اسرائیلی را که عازم لبنان است پیش از رسیدن به مرز هوایی لبنان بزنند.

ژنرال های بازنشستۀ ارتش رژیم صهیونیستی بارها هشدار داده اند که گنبد آهنین اسرائیل توان رویارویی با هزار موشک که حزب الله در هر لحظه می تواند بر یافا و حیفا و تل آویو و نهاریا و البته عکا و ایلات و دیمونا پرتاب کند ندارد.

 

پایان سخن اینکه در تعادل وحشت میان حزب الله و توان استراتژیک موشکی ایران و رو به بهبود رفتن ارتش سوریه و سیطرۀ مجدد دولت مرکزی بر 90درصد از خاک سوریه و به دست آوردن تجربۀ رزمی بسیار بالا، توصیۀ ما به نتانیاهو این است که توصیۀ سردار سلامی را جدی بگیرد. این ژنرال ایرانی شوخی نمی کند و دوران زورگویی و قلدری اسرائیل به پایان خود نزدیک شده است… اگر فکر می کند اینطور نیست امتحان کند، آسمان لبنان به رویش باز است… این گوی و این میدان… آن که آخر از همه می خندد بیش از همه خواهد خندید…

 

عبدالباری عطوان

منبع: رأی الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا