سیاسی

دو شرط آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه

نماینده ویژه آمریکا در سوریه تأکید کرده که تا زمانی که این دو شرط تحقق نیابد نیروهای نظامی امریکایی از سوریه خارج نخواهند شد.

 

میدل ایست نیوز: جیمز جفری، فرستاده ویژه امریکا به سوریه، اعلام کرد که نیروهای نظامی امریکایی تا زمان شکست نهایی تروریست‌های داعش و خروج نیروهای ایرانی از سوریه در این کشور خواهند ماند.

جفری در گفت‌وگو با خبرنگار الجزیره در بروکسل تأکید کرد که سیاست‌های ایالات متحده در موضوع سوریه با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ شاهد تحولات جدی بوده و این تحولات به‌خصوص پس از دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در هلسینکی حالت نهایی خود را یافته است.

جفری تأکید کرد که تعهد ایالات متحده در موضوع سوریه ابعاد گوناگونی دارد که شامل حمایت از راه‌حل سیاسی بحران سوریه براساس قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد می‌شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا، در ماه اوت گذشته تأکید کرده بود که مصالح امریکا در سوریه اقتضا می‌کند که «نظام خلافتی» که گروه تروریستی داعش آن را اعلام کرده نابود شود و دیگر هیچ تهدیدی از جانب این تروریست‌ها درکار نباشد. «ضمن اینکه از حضور نیروهای نظامی ایرانی در سوریه نیز نگرانی‌هایی داریم».

جیمز جفری از سوی دیگر تأکید کرد که ایالات متحده در پرونده سوریه با ترکیه در هماهنگی کامل است هرچند اعتراف کرد که موضوع پیمان امریکا با کردهای سوریه باعث نارضایتی ترکیه شده و طرفین در این باره اختلاف دارند.

فرستاده امریکا گفت که این کشور با ترکیه دو هدف اساسی را در سوریه دنبال می‌کنند: «ترکیه در آنچه به بشار اسد و حکومت وی مربوط می‌شود در پی برخورد قاطع است و موضع ما هم همین است. ضمن اینکه آنها هم مثل ما دنبال نابودی داعش هستند».

این مقام امریکایی تأکید کرد که در روزهای گذشته شاهد تنش‌های آشکار در منطقه منبج در حومه شرقی حلب بوده‌ایم و افزود که امریکا به زودی گشت‌های مشترک خود با نیروهای ترکیه‌ای در این منطقه را آغاز خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا