سیاسی

بالاگرفتن اختلافات بر سر گزینه وزارت کشور عراق

همه تلاش ها برای رفع اختلاف میان ائتلاف های «سائرون» و «فتح» بی نتیجه مانده است.

میدل ایست نیوز: گزارش‌ها از بغداد از شکست همه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق برسر نامزد وزارت کشور خبر می‌دهند و تأکید می‌کنند که پیمان «البناء» همچنان بر نامزدی «فالح الفیاض» برای این سمت پافشاری می‌کند در حالی که ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدا صدر» با این گزینه مخالف‌اند.

یک عضو ائتلاف فتح، به ریاست «هادی العامری»، گفت که همه تلاش‌ها برای توافق در این باره به شکست انجامیده و افزود که نمایندگان ائتلاف سائرون بر مخالفت قاطع مقتدا صدر با انتخاب فالح الفیاض به وزارت دفاع تأکید کرده‌اند.

العربی الجدید نوشت: این فرد که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که ائتلاف فتح و دیگر هم‌پیمانان آن در پیمان «بناء» مانند «نوری مالکی» همچنان بر تعیین فالح الفیاض برای وزارت کشور پافشاری می‌کنند و استدلال آنان این است که «سائرون دلیل موجهی برای مخالفت با این گزینه ندارد».

او پیش‌بینی کرد که جلسه آینده رأی اعتماد با تنش‌های شدید میان نمایندگان دو ائتلاف همراه باشد.

از سوی دیگر، قصی الیاسری، نماینده مجلس از ائتلاف سائرون، ضمن تأکید بر ادامه اختلافات گفت که سائرون با نامزدی فالح الفیاض مخالف است چون ترجیح می‌دهد وزرای دولت جدید اشخاص مستقل و در حوزه کاری خود متخصص باشند.

او تأکید کرد که تشکل‌های سیاسی فشارهای شدیدی برای تحمیل گزینه‌های خود اعمال کرده‌اند و البته برخی کشورهای خارجی نیز دخالت‌هایی در این موضوع می‌کنند.

الیاسری افزود که مقامات امنیتی باید مدت به مدت تغییر کنند و عراق نیروهای امنیتی برجسته‌ای دارد که موفقیت خود را در جنگ با تروریست‌ها و شکست دادن آنها نشان داده‌اند و وجهی ندارد کسی را برای وزارت کشور تعیین کنیم که در زمان مسئولیت وی یک‌سوم خاک عراق به دست تروریست‌ها افتاد.

قرار است عادل عبدالمهدی روز سه‌شنبه هفته جاری نامزدهای خود برای وزرای باقی‌مانده را به مجلس معرفی کند. وزارتخانه‌های بدون وزیر کابینه  در حال حاضر وزارت‌های دفاع و کشور و دادگستری و فرهنگ و آموزش و آموزش عالی و امور پناهندگان و برنامه‌ریزی است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا