سیاسی

طرح پمپئو برای نجات بن سلمان

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار ماه گذشته خود با مقامات عالی رتبه سعودی، طرحی را برای نجات بن سلمان از پیامدهای قتل «خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی به مقامات این کشور ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا، طرحی را به «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان داده است که طبق آن بن سلمان می تواند از پیامدهای رسوایی مساله کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی، خود را نجات دهد.

سایت «میدل ایست آی» روز سه شنبه، در گزارشی که «دیوید هرست»، نویسنده مطرح انگلیسی به نقل از منبع بلندپایه سعودی نوشته بود، افشا کرد: طرح پمپئو دربردارنده نقشه ای است که بن سلمان می تواند با عمل به آن، خود را از رسوایی قتل خاشقجی رها کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، این منبع با این ادعا که از محتوای گفتگوهای ملک سلمان و ولی عهد سعودی با پمپئو آگاهی دارد، عنوان کرد: این طرح را پمپئو در دیدار روز جمعه خود که ماه پیش در ریاض صورت گرفت، به آنها ارائه داده است.

بر اساس این طرح، یکی از اعضای خاندان سلطنتی آل سعود که هیچ ارتباطی با این قتل نداشته است، متهم به قتل این روزنامه نگار می شود تا از این طریق، مقامات بلندپایه از این اتهام، تبرئه شوند.

به گفته این منبع سعودی، هنوز شخص مورد نظر انتخاب نشده است، و رهبران سعودی تنها در صورتی به این کار اقدام خواهند کرد که بن سلمان در معرض فشارهای غیرقابل تحملی قرار گیرد.

دیوید هرست در ادامه گزارش خود آورده است که دیدار پمپئو با ولی عهد سعودی در آن زمان، مایه شگفتی گروه‌های حقوق بشر در سراسر جهان شد که پیشتر این گروه‌ها از واشنگتن درخواست کرده بودند تا برای روشن شدن ابعاد قتل خاشقجی، عربستان را تحت فشار قرار دهد.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که برای انجام کارهای اداری خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود، توسط تیم 18 نفره ای که از ریاض فرستاده شده بود، به قتل رسید و تاکنون ابعاد کامل این جنایت و مکان اختفای جسد این روزنامه نگار در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا