سیاسی

عبدالمهدی: کسانی که می گویند استعفا خواهم داد در «خطای مطلق» اند

عادل عبدالمهدی در نامه به مجلس تأکید کرده که از لحظه دریافت رأی اعتماد تلاش شبانه روزی خود را برای بهبود وضعیت کشور آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در واکنش به اظهارات مختلف درباره احتمال استعفای او از نخست وزیری تأکید کرد که این اظهارات «مطلقا خطا» است.

عبدالمهدی در آغاز نامه معرفی اعضای جدید کابینه‌اش به مجلس که روز دوشنبه (3 دسامبر) صادر شده تأکید کرده که همه افراد معرفی شده به تأیید هیئت بازپرسی و عدالت و نیز هیئت پاکدستی عراق رسیده‌اند.

او افزوده که مدعی ایدئال بودن این کابینه نیست و تلاش کرده است که تا جای ممکن هم رأی اعتماد اکثریت مجلس را در نظر بگیرد و هم معیارهای خاصی را که در شرایط پیچیده و کشمکش‌های شدید باید در نظر گرفت.

نخست وزیر عراق در نامه خود تأکید کرده که شاید کسانی نظر دیگری داشته باشند و چه بسا خود نیز با آنان هم‌عقیده باشد «اما باید توجه داشت که این ترکیب از سال 2003 تاکنون کوچک‌ترین ترکیب کابینه است و طبیعی است که حضور همه گروه‌ها در این ترکیب دشوار باشد» و افزوده که حضور نمایندگان طیف‌های اجتماعی و تشکل‌های سیاسی منحصر به هیئت وزیران نیست.

عبدالمهدی تأکید کرده که این نام‌ها بهترین گزینه‌هایی بوده که تشکل‌های سیاسی به وی معرفی کرده‌اند و افزوده: «24 ساعت پیش از نوشتن این نامه خود را از هر تأثیر خارجی جدا کردم و میان خود و خدایم و وجدانم و ملتم تلاش کردم تا بیشترین حد ممکن اصولی را که می‌خواهم دولت من بر اساس آن شکل بگیرد در نظر بگیرم، به‌خصوص رعایت مسائلی مانند تنوع طیف‌ها، کارآمدی، پاکدستی، انسجام در دولت، معرفی چهره‌های جدید، ایجاد تعادل میان گروه‌ها، حضور زنان، در نظر گرفتن سهم تشکل‌ها از کرسی‌های مجلس، و توجه به اصولی مانند «نه تحمیل نه مخالفت»، مخالفت با دخالت‌های خارجی، برعهده گرفتن مسئولیت کابینه و نیز توجه به توافقات سیاسی تا حد ممکن».

عبدالمهدی افزوده که اختلافات و رقابت‌ها امری طبیعی و سالم و دموکراتیک است و تأکید کرده که نامه‌های بسیاری در تأیید یا رد یا پیشنهاد نامزدهای وزارتخانه‌ها به وی رسیده است اما «انتظار بیش از این ممکن نبود و باید جایی به اختلافات پایان می‌دادیم» و اکنون مجلس است که اگر بخواهد می‌تواند موضوع را به بعد موکول کند یا به هر که می‌خواهد رأی اعتماد بدهد یا به کسانی رأی اعتماد ندهد، اما بهتر است که حداکثر تا 48 ساعت برای معرفی چهره‌های جایگزین زمان تعیین کنند چون چهره‌های جایگزین هم آماده معرفی‌اند و تأییدات لازم برای آنها از دستگاه‌های لازم گرفته شده است.

او با اشاره به کسانی که از بی توجهی وی به منصب نخست وزیری و احتمال استعفا و فرار وی از صحنه سخن گفته‌اند و «فکر کرده‌اند که با اعمال فشار می‌توانند ما را به استعفا وادارند» تأکید کرده که اینان در «خطای مطلق‌» اند و افزوده که از لحظه دریافت رأی اعتماد تلاش شبانه‌روزی خود را برای پیشرفت در عرصه خدمات و اقتصاد و مدیریت و کمک به فقرا و تقویت امنیت ملی و استقلال کشور و برداشتن فاصله میان ملت و دولت آغاز کرده است و تا وقتی که از اعتماد نمایندگان و مرجعیت و ملت برخوردار باشد آخرین کسی خواهد بود که از میدان به در می‌رود.

عبدالمهدی تأکید کرده که تاریخ سیاسی وی نشان می‌دهد که هیچ گاه از جنگی که دشمن در آن تروریسم و فقر و ظلم و فساد و بیکاری و بی سوادی و عقب‌ماندگی و سرسپردگی و صهیونیسم و استعمار باشد فرار نکرده و افتخار می‌کند که از میدان‌های «شکست و مجامله و فساد و احتکار قدرت» بیرون رفته است.

عبدالمهدی در ادامه این نامه نامزدهای خود برای هشت وزیر باقی‌مانده در دولتش را معرفی کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا