سیاسی

شکل گیری پیمان تازه در فلسطین برای شکستن دو قطبی فتح ـ حماس

«پیمان دموکراتیک فلسطین» متشکل از پنج نیروی سیاسی چپ است که هدف اصلی خود را پایان دادن به شکاف میان فلسطینیان تعیین کرده است.

نکات برگزیده مطلب
  • هدف از این پیمان جدید ایجاد «توده سیاسی فلسطینی» است که بتواند برای پایان دادن به شکاف میان فلسطینیان و شکستن سلطه سیاسی دو قطبی فتح ـ حماس وارد عمل شود.
  • پیمان جدید متشکل است از «جبهه مردمی آزادی فلسطین»، «جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین»، حزب ملت، حزب فدا، جنبش اقدام ملی و نیز چند فعال اجتماعی مستقل مانند «ممدوح العکر» و «عمر عساف».
  • این پیمان زیر نظر یک شخص یا حزب اداره نمی شود و اداره آن به صورت توافقی میان این پنج گروه سیاسی است.
  • اولین اقدام این پیمان برپایی راهپیمایی گسترده مردمی در غزه و رام الله در اعتراض به شکاف میان فلسطینیان است.
  • این پیمان سازمان آزادی بخش فلسطین تنها نماینده ملت فلسطین می داند.

میدل ایست نیوز: پنج نیروی سیاسی فلسطینی با گرایش های چپ شکل گیری ائتلاف سیاسی تازه ای به نام «پیمان دموکراتیک فلسطین» را اعلام کرد. اعلام این خبر در 23 دسامبر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک این نیروها که همزان در غزه و رام الله برگزار شد صورت گرفت. در این کنفرانس گفته شد که هدف از این پیمان جدید ایجاد «توده سیاسی فلسطینی» است که بتواند برای پایان دادن به شکاف میان فلسطینیان و شکستن سلطه سیاسی دو قطبی فتح ـ حماس وارد عمل شود.

تشکیل این پیمان پس از مذاکرات طولانی این گروه ها که از اوت 2016 آغاز شده بود اعلام شد. پیمان جدید متشکل است از «جبهه مردمی آزادی فلسطین»، «جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین»، حزب ملت، حزب فدا، جنبش اقدام ملی و نیز چند فعال اجتماعی مستقل مانند «ممدوح العکر» و «عمر عساف».

«مریم ابودقه»، عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی آزادی فلسطین، به «المانیتور» گفت که اعلام شکل گیری این پیمان در زمان کنونی نتیجه وضعیت عقبگرد سیاسی در مسئله فلسطین به سبب سیاست های ضد فلسطینی اسرائیل و امریکا و نیز شکاف فلسطینی میان فتح و حماس است.

او تأکید کرد که ایجاد جبهه سومی در کنار فتح و حماس باعث تقویت و شکوفایی مسئله فلسطین و پایان یافتن رفتارهای یکجانبه این دو گروه می شود. به گفته وی این پیمان زیر نظر یک شخص یا حزب اداره نمی شود و اداره آن به صورت توافقی میان این پنج گروه سیاسی است.

«مصطفی البرغوثی» دبیر کل جنبش اقدام ملی، درباره نحوه اداره این پیمان گفت که سازوکار آن بر اساس اصل مشارکت جمعی در تصمیم گیری است.

«خالد منصور»، عضو دفتر سیاسی جنبش ملت و عضو کمیته تأسیس پیمان دموکراتیک نیز به «المانیتور» گفت که سال 2019 با فعالیت های این پیمان آغاز خواهد شد و «اولین اقدام ما برپایی راهپیمایی گسترده مردمی در غزه و رام الله در اعتراض به شکاف میان فلسطینیان است. ضمن اینکه از توده های مردم دعوت می کنیم تا در اعتراض به دست درازی های شهرک نشینیان در کرانه باختری تجمع های مسالمت آمیز برگزار کنند».

منصور تأکید کرد که درون این پیمان بر برنامه سیاسی و اجتماعی مشخصی توافق شده است. به گفته وی این برنامه بخش های گوناگونی مانند بخش آزادی ها و حقوق اجتماعی، بخش فعال سازی دیگربار نهادهای جنبش آزادی بخش، بخش پایان دادن به شکاف، و دیگر بخش های مربوط به حقوق اجتماعی و حقوق شهروندان فلسطینی دربرابر حکومت محلی در کرانه باختری و نوار غزه می شود. او افزود که سازمان آزادی بخش فلسطین تنها نماینده ملت فلسطین است.

این پیمان هم در کرانه  باختری و هم در غزه فعالیت می کند و هماهنگی فعالیت ها در آن با برگزاری نشست های دوره ای انجام می شود.

«محسن ابورمضان» عضو شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین، نیز به «المانیتور» گفت که این پیمان موتور محرکی برای مسئله فلسطین است، به خصوص که در پی تقویت و فعال سازی نهادهای درون سازمان آزدی بخش است و نه در پی جایگزین شدن با آن.

جنبش حماس نیز از تشکیل این پیمان استقبال کرد و «حماد الرقب» از سران حماس گفت که حماس از هر گروه فلسطینی که به ارزش های ملی و هویت فلسطین ایمان داشته باشد و به تقویت نهادهای فلسطینی کمک کند استقبال می کند. او همچنین تأکید کرد که حماس از رویکرد پیمان تازه تأسیس برای پایان دادن به شکاف فلسطینیان حمایت می کند.

«مخیمر ابو سعده»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه الازهر غزه، به «المانیتور» گفت که آنچه در این پیمان تازه تأسیس باعث اتفاق نظر می شود بیش از آن است که مانع اختلاف می شود. او افزود که همه اعضای این پیمان ایدئولوژی واحدی دارد که همان تفکر چپ سیوسیالیستی است و پیش بینی کرد که شکل گیری این پیمان مایه امیدواری مردم فلسطین برای شکسته شدن قطب بندی سیاسی حماس ـ فتح شود.

اما «هانی حبیب» روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در احتمال موفقیت این پیمان تردید کرد و گفت که این گروه های چپ باید نخست علل شکست تلاش های اینچنینی پیشین را بررسی کنند. او افزود که علل شکست های سابق همچنان به قوت خود باقی است، «آنچه باعث شکست تلاش های پیشین شد پیش گرفتن مصالح حزبی و نبود سازوکاری برای حل اختلافات بود».

صرف نظر از این تأیید و تردیدها، آنچه به این پیمان تازه تأسیس وزنه سیاسی لازم برای هماوردی با فتح و حماس را می دهد نتایج تحرکات میدانی و سیاسی آن در آینده است.

 

 

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا