سیاسی

هماهنگی امنیتی مصر و عربستان برای «معامله قرن»

منابع آگاه تأکید کرده اند که برخی کشورهای عربی ازجمله عمان آماده حمایت سیاسی و اقتصادی از روند اجرایی شدن این طرح هستند.

نکات برگزیده مطلب
  • قرار است به زودی «جیسون گرینبلات» و «جارد کوشنر» سفری به پنج کشور عربی شامل قطر و امارات و عربستان سعودی و مصر و اردن آغاز کنند.
  • «عباس کامل» رئیس دستگاه امنیت مصر در سفری به ریاض با «ماجد فرج» رئیس دستگاه امنیت فلسطین، و «خالد حمیدان» رئیس دستگاه امنیت عربستان سعودی دیدار کرده است.
  • قرار است کوشنر و گرینبلات در سفر منطقه ای خود بخش اقتصادی این طرح را علنی کنند.
  • در دیدار اخیر سران حماس و جهاد اسلامی از مصر، مقامات امنیتی مصر کوشیده اند آنها را به استفاده از فرصت و گرفتن بیشترین امتیازات در شرایط کنونی و پذیرش اولیه طرح صلح وادارند.
  • قرار است جارد کوشنر در نشست ورشو که امروز و فردا در پایتخت لهستان برگزار می شود حضور داشته باشد و درباره روند صلح میان فلسطین و اسرائیل با مقامات عربی و اسرائیلی حاضر گفت وگو کند.
  • برخی مقامات عمان در مذاکراتی مربوط به جزئیات طرح صلح حضور داشته اند و عمان آماده حمایت اقتصادی و سیاسی از این طرح است.

میدل ایست نیوز: مجموعه ای از دیدارها و رفت و آمدها و مذاکرات محرمانه در چند پایتخت عربی در چند روز گذشته نشان دهنده آغاز مرحله تازه ای از دیکته های امریکا در موضوع موسوم به «معامله قرن» است.

قرار است به زودی «جیسون گرینبلات» فرستاده رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه، و «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا، سفری به پنج کشور عربی شامل قطر و امارات و عربستان سعودی و مصر و اردن آغاز کنند تا تضمین های اقتصادی مطرح در نقشه «معامله قرن» را به دست آورند. موضوعی که نشان می دهد این طرح امریکایی مبتنی بر نظریه «صلح اقتصادی» است که بر اساس آن برخی وعده های اقتصادی حیاتی به فلسطینی ها داده می شود تا همچون رشوه ای باشد که آنان را به عقب نشینی از حقوق تاریخی شان وادارد.

همزمان، منابع مصری و عربی مطلع به «العربی الجدید» از دیدار امنیتی مهمی در ریاض خبر داده اند. به گفته این منابع «عباس کامل» رئیس دستگاه امنیت مصر در سفری به ریاض با «ماجد فرج» رئیس دستگاه امنیت فلسطین، و «خالد حمیدان» رئیس دستگاه امنیت عربستان سعودی دیدار کرده است. این دیدار هفته گذشته و چند روز پیش از سفر «محمود عباس» رئیس حکومت خودگردان فلسطین به ریاض بوده است.

این منابع تأکید کرده اند که در این دیدار نسخه تقریبا نهایی «معامله قرن» و زمان اعلام آن بررسی شده است. قرار است کوشنر و گرینبلات در سفر منطقه ای خود بخش اقتصادی این طرح را علنی کنند.

همزمان یک منبع خلیجی به «العربی الجدید» گفت که زمان اعلام طرح «معامله قرن» بسیار نزدیک شده و علت تعجیل در اعلام آن تحولات سیاسی تازه در منطقه است. به گفته این منبع عربستان سعودی نقش مهمی در فشار آوردن بر حکومت فلسطین و نیز اردن برای جلب موافقت اولیه شان با این طرح در قبال پیشنهادهای اقتصادی بزرگ به هردو کشور به نحوی که تحریم امریکا علیه رام الله را بی اثر کند داشته است.

یک منبع مصری بلندپایه نیز تأکید کرد که در دیدار اخیر سران حماس و جهاد اسلامی از مصر، مقامات امنیتی مصر کوشیده اند آنها را به استفاده از فرصت و گرفتن بیشترین امتیازات در شرایط کنونی و پذیرش اولیه طرح صلح وادارند. این منبع مصری تأکید کرده که موضع مصر از آغاز سال جاری تغییر یافته و به موضع عربستان نزدیک شده است. نظر این دو کشور آن است که مرزهای 1967 اصلی ثابت برای صلح در نظر گرفته شود و دولت فلسطینی با مرزهای موقت اعلام موجودیت کند و سپس برای رسیدن به مرزهای 1967 تلاش کنند.

ضمن اینکه قرار است جارد کوشنر در نشست ورشو که امروز (چهارشنبه) و فردا در پایتخت لهستان برگزار می شود حضور داشته باشد و درباره روند صلح میان فلسطین و اسرائیل با مقامات عربی و اسرائیلی حاضر گفت وگو کند.

یک منبع خلیجی نیز به «العربی الجدید» گفت که اسرائیل و دولت کنونی امریکا در مدت گذشته توانسته اند نظر موافق چند کشور عربی را برای پیش بردن این طرح جلب کنند. این منبع گفته که برخی از این کشورها پیش تر گفته بودند که فقط با این طرح موافقت می کنند اما حاضر نیستند برای پیشبرد و عملی شدنش حمایتی کنند، اما اکنون نظر این کشورها عوض شده است. به گفته این منبع در رأس این کشورها عمان است که برخی مقامات آن در مذاکراتی مربوط به جزئیات طرح صلح حضور داشته اند و عمان آماده حمایت اقتصادی و سیاسی از این طرح است.

دو مسئول امریکایی هفته گذشته اعلام کردند که پیش نویس نهایی «معامله قرن» آماده شده و حدود 175-200 صفحه است و فقط پنج مقام امریکایی از جزئیات آن خبر دارند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا