سیاسی

اتهامات تازه فساد درباره «نوری مالکی»

گزارش یک پایگاه امریکایی نشان می دهد که نوری مالکی و پسر و دامادش برای بستن یک قرارداد نظامی رشوه دریافت کرده اند.

میدل ایست نیوز: پایگاه اینترنتی «دیلی بیست» با انتشار گزارشی بسیار مفصل «نوری مالکی» و پسر و داماد او را به گرفتن رشوه برای بستن قرارداد با یک شرکت امریکایی متهم کرد. موضوعی که بحث های بسیاری در عراق در پی داشته است.

این پایگاه در گزارشی که روز پنج شنبه منتشر کرده تأکید کرد که وزارت دادگستری امریکا در حال بازپرسی از یک شرکت نظامی امریکایی به نام «سالیپورت گلوبال سرفیسز» است که برای دستیابی به قراردادهایی در عراق به چند شخصیت تأثیرگذار سیاسی ازجمله نوری مالکی، نخست وزیر وقت عراق، و پسر و داماد او رشوه داده است.

این گزارش افزوده که مالکی روابطی با شرکتی موسوم به «آفاق»، که در کویت ثبت شده، داشته که متصدی بستن قرادادهای نظامی با شرکت های امریکایی شده است.

«دیلی بیست» گفته که برای تهیه این گزارش با 30 منبع دیدار کرده که برخی از آنها در بستن قرارداد با شرکت عراقی حضور داشته اند و نخواسته اند نامش فاش شود.

شرکت سالیپورت شرکتی فعال در تجهیز و آماده سازی پادگان ها و پایگاه های نظامی است و ازجمله در سال 2014 قراردادی برای تأمین امنیت پایگاه نظامی بلد در شمال بغداد بست. در این پایگاه هواپیماهای اف 16 نیروی هوایی عراق نگه داری می شود. شرکت امریکایی برای خدماتی که در این پایگاه ارائه کرده یک میلیارد دلار درآمد داشته است.

«دیلی بیست» افزوده که منابعی در شرکت سالیپورت خبر داده اند که شرکت آفاق که شریک این قراردادهاست تأکید کرده اند که برای بردن قرارداد باید اموالی را به برخی مقامات عراقی بپردازند. بر اساس این گزارش 10 مقام در شرکت امریکایی در بازپرسی های خود تأکید کرده اند که نوری مالکی سلطه کامل بر شرکت آفاق دارد و برای بستن قرارداد مذکور رشوه گرفته است.

انتشار این گزارش بحث های بسیاری در عراق راه انداخت و بسیاری خواستار پیگیری این پرونده داخل عراق شدند. اینان تأکید می کنند که باید پرونده های فساد با عطف به سبق پرونده های فساد در دوره 16 ساله حکومت حزب الدعوه به خصوص هشت سال زمامداری نوری مالکی را شامل شود.

اما حزب الدعوه به ریاست نوری مالکی، که این تنها اتهام فساد سران آن نیست، مدعی شد که برخی مقامات سیاسی عراق با پرداخت اموالی به سایت امریکایی «دیلی بیست» در پی «بدنام کردن» نوری مالکی هستند.

«هشام الرکابی» رئیس دفتر نوری مالکی امروز (شنبه) سایت «دیلی بیست» را سایتی ناشناخته و غیر حرفه ای خواند و تأکید کرد که «این اتهامات را لابی های بین المللی برای هدف قرار دادن شخصیت نوری مالکی» راه انداخته اند.

او افزوده که دفتر نوری مالکی در پی شکایت رسمی از پایگاه مذکور است.

منبع
دیلی بیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا