سیاسی

بازداشت برخی فرماندهان حشد الشعبی در پی اختلافات داخلی

فرماندهان حشد الشعبی می کوشند با بازداشت برخی از فرماندهان عملکرد به این نیروها انضباط بخشند.

میدل ایست نیوز: تلاش «حشد الشعبی» در عراق برای انضباط بخشیدن به عملکرد خود و مبارزه با گروه هایی که انتساب بی اساس به آن دارند، به بازداشت «اوس الخفاجی» فرمانده گردان «ابوالفضل العباس»، در 8 فوریه جاری انجامید. الخفاجی برای همگان به عنوان یکی از فرماندهان حشد شناخته می شد.

اما زمان بندی بازداشت الخفاجی به حدس ها و برداشت هایی درباره این بازداشت دامن زد. کسانی بازداشت او را به اظهارات وی در مراسم ترحیم «علاء مشذوب» رمان نویس عراقی مربوط دانسته اند. او در این اظهارات گفت که عاملان قتل المشذوب در پی نزدیک شدن به ایران بوده اند. «عموزاده ما علاء مقاله ای علیه ایران نوشته بود، کسانی آمده اند و از عشق ایران او را کشتند».

مشذوب که خود از عشیره الخفاجی بود در مقاله ای از «دخالت های ایران در عراق» انتقاد کرده بود. ضمن اینکه وی در جنبش مردمی در کربلا نیز مشارکت داشت و در تظاهرات سال گذشته مردم کربلا در مطالبه اصلاحات و خدمات شرکت کرده بود. این رمان نویس عراقی در 2 فوریه در کربلا ترور شد و جان باخت.

«حسین الشمری»، مدیر دفتر الخفاجی، به «المانیتور» گفت که هنوز معلوم نیست الخفاجی کی آزاد شود یا کجا بازداشت شده است، اما گویا دادگاه او به زودی برپا خواهد شد.

الشمری درباره بازداشت الخفاجی گفت: «گردان ابوالفضل العباس بخشی از حشد الشعبی است که برای پاکسازی کشور از چنگ داعش دست به فداکاری های بسیاری زده است، برای همین بازداشت الخفاجی و بستن دفاتر این گردان همه ما را غافلگیر کرد». او تأکید کرد که هیچ اخطاری درباره بستن دفاتر این گردان به مسئولان آن ابلاغ نشده است.

اما عشیره الخفاجی تهدید کرد که اگر اوس الخفاجی آزاد نشود دست به «شورش» خواهند زد و از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد. آنها همچنین خواستار معرفی قاتلان دیگر عضو این عشیره، علاء مشذوب، شدند.

این بازداشت ها و بستن دفاتر منحصر به گروه الخفاجی نشد. هیئت حشد الشعبی عراق  در 12 فوریه نیز از بستن چند دفتر جعلی که به نام حشد فعالیت می کرده اند بدون آنکه ربطی به حشد الشعبی داشته باشند خبر داد. این دفاتر در مرکز بغداد بوده است. آخرین دفتری که بسته شد دفتر گروه «سرایا الخراسانی» بود که تهدید کرد برای اثبات مشروعیت فعالیت خود و عضویتش در حشد الشعبی به دستگاه قضایی شکایت خواهد برد.

جدا از زمان بندی این حملات، هرکس اظهارات اخیر فرماندهان حشد الشعبی را پیگیری می کرد انتظار چنین اقداماتی را داشت. به خصوص که فرماندهان حشد می کوشند به یک نهاد امنیتی تبدیل شوند و به این ترتیب فشارها بر دولت عراق درباره انحصار سلاح به دست دولت کم شود. «ابومهدی المهندس» نایب رئیس هیئت حشد الشعبی در 15 فوریه در مصاحبه با یک پایگاه خبری عراقی تأکید کرد که با پایان جنگ مرحله بازبینی و تنظیم امور حشد آغاز می شود. او گفت که «وقتی این عملیات تصفیه آغاز شود بسیاری از دوستانمان را از دست می دهیم و دشمنان بسیاری خواهیم داشت».

«احمد الاسدی» از سران ائتلاف فتح و سخنگوی سابق نیروهای حشد الشعبی تأکید کرد که بازداشت اوس الخفاجی با 6 سال تأخیر انجام شده است. او گفت که الخفاجی پیش تر حاضر نشده بود که دفاتر خود در منطقه کراده در مرکز بغداد را تعطیل کند. او که با شبکه عراقی «الشرقیه» مصاحبه می کرد اظهار داشت که دفاتر الخفاجی پیشتر به اسم دفتر «مصالحه ملی» فعالیت می کرد و بعد به نیروهای «ابوالفضل العباس» تغییر نام داد.

با توجه به وجود شکایت های دیگر از اوس الخفاجی به نظر نمی آید که پرونده او به این زودی بسته شود. او قرار است در دادگاه حاضر شود و بابت شکایت های گروه هایی «غیر از حشد الشعبی» که توضیحات بیشتری درباره آنها داده نشده محاکمه شود. اگر چنین باشد، بی تردید شاهد نزاعی شدید میان عشیره الخفاجی و سران حشد الشعبی خواهیم بود.

الخفاجی پیش تر از فرماندهان گروه موسوم به «جیش المهدی»، شاخه نظامی جریان صدر، بود. در سال 2007، در پی تصمیم صدر به پایان دادن فعالیت های جیش المهدی، فعالیت های الخفاجی از این تصمیم مستثنا شد. در سال 2008 صدر او را به فرماندهی گردان «الیوم الموعود» برگزید که جانشین «جیش المهدی» شده بود. پس از آن صدر اعلام کرد هرگونه فعالیت سیاسی الخفاجی را به مدت یک سال ممنوع می کند و در سال 2015 جریان صدر اعلام کرد که فعالیت های گروه  «الیوم الموعود» نیز تعطیل می شود.

پس از آن الخفاجی گردان ابوالفضل العباس را راه انداخت و برای جنگ به سوریه رفت. پس از تسلط گروه تروریستی داعش بر موصل و بخش های زیادی از زمین های عراق در سال 2014، الخفاجی در جنگ با داعش در فلوجه و انبار و صلاح الدین و کمربند امنیتی بغداد و موصل شرکت کرد.

مشکل اینجاست که شمار گردان هایی که با داعش جنگیدند بسیار زیاد است و صدها هزار رزمنده زیر دست آنها فعالیت کرده است. قانون حشد الشعبی که در سال 2016 تصویب شد همچنان به صورت عملی اجرا نشده است و همچنان شمار کلی رزمندان حشد و رتبه بندی نظامی آنان و نحوه ارتباط آنها با فرمانده کل نیروهای مسلح و روابطشان با دیگر نیروهای امنیتی عراق مشخص نشده است. این وضعیت مایه ناخشنودی خود سران و فرماندهان حشد هم شده است.

امروز با ورود سران حشد الشعبی به پارلمان عراق در ائتلاف «فتح» به احتمال قوی این سران در پی تعیین ساختار و نظام آن برآیند. البته وقتی نوبت به کاهش تعداد اعضا و تعیین شمار رزمندگان و خلع سلاح نیروهای خارج از حشد برسد، بی تردید موضوع خالی از اشکالاتی از نوع آنچه درباره الخفاجی رخ داد نخواهد بود.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا