سیاسی

«الشابندر»: حزب الدعوه به دروغ «خمیس الخنجر» را به داعشی بودن متهم کرد/فيلم

«عزت الشابندر» برچسب زدن بر چهره های مخالف را رویه تاریخی حزب الدعوه خواند.

میدل ایست نیوز: «عزت الشابندر» که در دوره نخست وزیری «نوری مالکی» از نزدیکان وی و از شخصیت های اصلی حزب الدعوه شمرده می شد در اظهاراتی اتهامات درباره حمایت خمیس الخنجر از داعش را «دروغ های حزب الدعوه» خواند و از مناسبات با الخنجر از سال 2010 پرده برداشت.

الشابندر که به کارپرداز نوری مالکی در بستن قراردادهای بزرگ و گرفتن کمیسیون از آنها شهرت داشت بعدتر بر اثر اختلافاتی از نوری مالکی و حزب الدعوه فاصله گرد.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آسیا»، خمیس الخنجر را شخصیتی تأثیرگذار با روابط بین المللی و اموال بسیار خواند.

الشابندر در پاسخ به این پرسش خبرنگار که از چه زمانی با خمیس الخنجر روابط داشته تأکید کرد که از سال 2010 با خمیس الخنجر روابط داشته است.

چنانچه در فیلم مشاهده می شود، مجری از این سخن بسیار تعجب می کند و می گوید سال 2010 یعنی زمانی که رسانه های رسمی وابسته به دولت وقت (دولت نوری مالکی) خمیس الخنجر را فردی تروریست معرفی می کرد که از اعتصاب های مردم در مناطق سنی نشین حمایت می کرد.

اعتصاب های مردم در مناطق سنی نشین عامل نارضایتی گسترده ای شد که گروه تروریستی داعش از آن استفاده کرد و توانست بخش عظیمی از خاک عراق را اشغال کند.

الشابندر تأکید می کند که اعتصاب های مردمی با داعش تفاوت داشت و «به من ربطی ندارد که رسانه ها آن زمان چه می گفتند».

او می افزاید که رسانه های رسمی آن زمان خمیس الخنجر را «داعشی خواندند، اما دروغ است». او چند بار تکرار می کند که دروغ است و «حتی یک دلیل وجود ندارد همه اش دروغ است و در حق او ظلم شده است».

عزت الشابندر در پاسخ به این پرسش که آیا دولت نوری مالکی هم می دانست که خمیس الخنجر ربطی به داعش ندارد گفت: «آن دولت یعنی حزب الدعوه، همه عمرش همین گونه عمل کرده، وقتی با کسی دشمن می شود بدون هیچ شاهد و مدرکی به تو برچسب می زند، این یک نکته تاریخی است».

مجری برنامه در واکنش به این اظهارات می پرسد که چه مصلحت و منفعتی در آن است که کسی که همکاری با داعش نداشته اینگونه معرفی شود؟ و پاسخ الشابندر این است که منطق حزب الدعوه این است که فلان فرد «چون با من نیست باید ساقط شود».

خميس الخنجر كارپرداز حزب بعث است که پیش تر «میدل ایست نیوز» ویدئویی از اظهارات او در حمایت از داعش منتشر کرد. الخنجر امروز در ائتلاف با ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» ائتلاف بناء را ساخته است. نامزد پیشنهادی خمیس الخنجر برای وزارت آموزش و پرورش عراق پس از آنکه معلوم شد که برادرش از وزرای داعش بوده از سمت خود استعفا داد.

ویدئوی این بخش از مصاحبه را اینجا (4_6044304331744740792) ببینید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا