سیاسی

موضع آیت الله سیستانی نسبت به سیاست چیست؟

دیدارهای اخیر آیت الله سیستانی با برخی از مقامات کشورهای منطقه این پرسش را دوباره در افکار عمومی عراق زنده کرده است که موضع ایشان در برابر سیاست چیست؟ 

میدل ایست نیوز: چندی است که در افکار عمومی عراق این پرسش دوباره مطرح شده است که موضع رسمی آیت الله سیستانی در برابر وضعیت سیاسی فعلی عراق چیست؟

دیدارهای اخیر ایشان با برخی از مقامات کشورهای منطقه از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و در پی آن بازنشر مصاحبه ای از سید جواد خوئی، نوه مرحوم آیت الله العظمی خوئی، از مرجع بزرگ جهان تشیع و مسئول مدرسه دارالعلم نجف اشرف با خبرگزاری شفقنا که در آن گفتگو ضمن تاکید بر رویه حوزه نجف مبنی بر لزوم عدم دخالت روحانیت در سیاست گفته شده که مکتب نجف از سیاستمداران شیعه ناراحت است، موجب پررنگ تر شدن این سوال در افکار عمومی شد.

اما واقعا موضع مرجعیت نجف اشرف و آیت الله سیستانی چیست؟ دفتر آیت الله سیستانی می گوید، موضع ایشان در برابر سیاستمداران عراقی و وضعیت فعلی عراق همان موضع قبلی ایشان در قبل از انتخابات 2018 است و تغییری نکرده است. در آن موقع نماینده مرجعیت در کربلا نیز از مردم خواسته بود به افرادی رای دهند که به فکر مردم باشند، آلوده به فساد نباشند و افرادی نباشند که پیش از این امتحان خود را پس داده و جزو شکست خوردگان هستند. از اظهارات نماینده مرجعیت برداشت های متفاوتی شد اما بسیاری می گفتند منظور ایشان این است که مرجعیت از اوضاع کنونی عراق خشنود نیست و معتقد است که کسانی که در حال حاضر در راس امور هستند، امتحان خود را بد پس داده اند و آزموده را آزمودن خطاست.

همچنین دفتر آیت الله سیستانی روز گذشته نیز در بیانیه ای تاکید کرد که همچنان بر موضعی گذشته خود که پیش از انتخابات 2018 عراق اعلام شده بود، استوار است.

علاوه بر این مواضع ایشان در خصوص سیاست به صورت روشن در کتاب «نصوص صادرة عن سماحة السید السیستانی فی المسألة العراقیة» (متون صادره از آیت الله سیستانی در مسئله عراق) بیان شده است.

آیت الله سیستانی در بیانیه ای که در تاریخ 4/5/2018 و به مناسبت انتخابات عراق صادر شد تأکید کرده بودند که مرجعیت همواره کوشیده که حکومتی دارای تکثر سیاسی شکل بگیرد که انتقال قدرت در آن مسالمت آمیز و با استناد به صندوق های رأی و طی انتخاباتی آزادانه و شفاف صورت گیرد.

در این بیانیه تأکید شده بود که مرجعیت عالی شیعه تحقق نعمت آزادی و کرامت و پیشرفت و شکوفایی و حفظ منافع عالی عراق را در این چارچوب عملی می داند و همچنان نیز بر همین موضع پافشاری می کند.

مرجعیت عالی شیعه بر ضرورت شفافیت نظامی انتخاباتی و جلوگیری از دخالت کشورهای خارجی در امر انتخابات و انتخاب آگاهانه ملت تأکید کرده و افزوده بود که سوء استفاده از قدرت ازسوی بسیاری از منتخبان دوره های قبل و سهم آنان در گسترش بی سابقه فساد و ناتوانی آنان در اداره کشور نتیجه نداشتن شرایط لازم برای انتخاب و آگاهانه نبودن انتخاب مردم بوده است.

در این بیانیه همچنین آمده بود که مرجعیت فاصله ای برابر از همه نامزدهای انتخابات دارد و هیچ کس حق سوء استفاده از عنوان مرجعیت یا هر عنوان دیگری ندارد و فقط و فقط پاکدستی و کارآمدی و دور بودن از نقشه های خارجی و احترام به قانون و توانایی اجرای برنامه ای واقع بینانه برای حل مشکلات کشور است که باید ملاک انتخاب باشد.

این بیانیه از مردم خواسته بود که به طور خاص با بررسی سابقه چهره های سیاسی در دام فریبکاران و شکست خوردگان و تجربه شدگان نیفتند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا