سیاسی

سایه سنگین رقابت های انتخاباتی بر جلسه افتتاحیه کنست/ نتانیاهو: تشکیل دولت بسیار دشوار خواهد بود

رئیس جمهور اسرائیل از پایین بودن سطح مناظرات و بحث های انتخاباتی انتقاد کرد.

میدل ایست نیوز: پارلمان منتخب اسرائیل جلسه افتتاحیه خود را در حالی آغاز کرد که «بنیامین نتانیاهو» مأمور تشکیل کابینه اعتراف کرد که تشکیل کابینه «سختی های بسیاری» خواهد داشت.

تأثیر رقابت های شدید انتخاباتی را در نخستین جلسه کابینه به روشنی می شد دید، احزاب دست راستی از «انقلاب در فعالیت سیاسی و تغییر ریشه ای دستگاه قضایی» سخن گفتند و سران اپوزیسیون دولت تأکید کردند که با تندروی مخالف خواهند کرد و نخواهند گذاشت که کنست به «پناهگان فاسدان فرارکرده از چنگ قانون» تبدیل شود.

«تمار زاندبرگ»، رئیس حزب چپ گرای «مرتس» اعلام کرد که نخستین طرحی که پارلمان جدید مطرح خواهد کرد الغای «قانون قومیت اسرائیلی» خواهد بود که قانونی نژادپرستانه خوانده شده و به موجب آن فقط شهروندان یهودی شهروند اسرائیل دانسته می شوند.

رئیس جمهور اسرائیل نیز که منتقد عملکرد دولت نتانیاهو بود در سخنان خود در افتتاحیه این مجلس گفت که «کارزار انتخاباتی شاهد پایین رفتن شدید سطح بحث ها و رقابت ها بود» و از نمایندگان خواست که تغییری در گفتمان سیاسی ایجاد کنند.

او گفت: «در انتخابات شاهد تبادل اهانت ها و آلوده شدن به بسیاری آلودگی ها بودیم و نفرت پراکنی و کینه زیاد شد، باید اکنون وارد فاز دیگری شویم».

نتانیاهو نیز در حاشیه این جلسه برای نمایندگان حزب لیکود سخنرانی کرد و گفت که برای تشکیل دولت مشکلات بسیاری زیادی دارد چون «همپیمانان ما در مطالبات خود زیاده روی می کنند». او تأکید کرد که نخواهد توانست در سقف قانونی 28 روزه دولتش را تشکیل دهد و احتمالا فرصت خود را 14 روز تمدید خواهد کرد.

«بنی گانتس» نیز در سخنانی تأکید کرد که با همه توان برای تقویت ائتلاف خود تلاش می کند و هیچ نگرانی ای بابت فروپاشی ائتلاف ندارد بلکه «برعکس، احساس می کنم همه پافشاری می کنند که با اتحاد خود مانع برنامه های ائتلاف افراطی برای ضربه زدن به دموکراسی شوند».

او با اشاره به پرونده های فساد نتانیاهو گفت نمی گذاریم فاسدان کنست را به پناهگاه فاسدان فرارکرده از قانون و دستگاه قضایی تبدیل کنند.

اما «اویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائل بیتنا» گفت که نتانیاهو و احزاب دینی می کوشند «حکومت اجبار دینی» راه بیندازند و او حاضر نیست در چنین دولتی حاضر باشد.

او که 5 کرسی در پارلمان اسرائیل آورده تأکید کرد که هیچ کارشکنی ای در تشکیل دولت نمی کند اما «نباید بگذاریم که تندروی و نفرت حاکم شود».

انتخابات کنست اسرائیل در 9 آوریل برگزار شد. کنست اسرائیل 120 عضو دارد که 65 عضو آن با نتانیاهو ائتلاف کرده اند و 45 عضو آن متحد رقیب او بنی گانتس و 10 عضو نیز نماینده اعراب ساکن اسرائیل هستند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا