سیاسی

فروپاشی تفاهمات حماس با اسرائیل

منابع بلندپایه در غزه خبر داده اند که اسرائیل به روشنی از اجرای تعهدات خود طفره می رود.

میدل ایست نیوز: در نخستین گام پس از انتخابات اسرائیل و پیروزی «بنیامین نتانیاهو» طرف اسرائیلی اعلام کرد که بار دیگر مساحت صید ماهی را به 6 میل باز می گرداند. پیش از این در پی تفاهمات محرمانه اسرائیل با حماس در غزه مساحت صید به 15 میل افزایش یافته بود.

با اینکه تاکنون چند تن از مقامات عالی حماس تأکید کرده بودند که این تفاهمات که با وساطت مصر انجام می شد به مراحل پایانی رسیده و از جدول بندی زمانی برای آن سخن گفته بودند، اسرائیل هیچ اقدامی که خبر از تفاهم دهد نشان نداده بود، جز همین افزایش مساحت صید که از آن نیز عدول کرد.

منابع بلندپایه ای در گروه های مسلح فلسطینی در غزه به «ایندیپندنت» خبر دادند که تفاهمات با طرف اسرائیلی فروپاشیده و اسرائیل به روشنی از اجرای تعهدات خود طفره می رود و انگار که اسرائیل فقط در پی آرام نگه داشتن اوضاع در انتخابات و جلوگیری از شدت گرفتن تظاهرات میلیونی که قرار بود در 30 مارس (9 روز پیش از انتخابات اسرائیل) برگزار شود بوده است.

این منابع گفته اند که اسرائیل در مذاکراتی که انجام شد خود را متعهد به هیچ جدول زمانی نکرد و همه تعهداتش صرفا شفاهی بود و هیچ متن مکتوب روشنی میان دو طرف وجود ندارد.

حماس تأکید می کند که ابزارهایی برای فشار بر اسرائیل جهت عملی شدن تفاهمات فروپاشیده در اختیار دارد که از جمله آنها تنش امنیتی و افزایش فعالیت در مرز.

«طلال ابوظریفه» عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک که در روند تفاهمات مشارکت داشته تأکید می کند که مقامات غزه با جدیت روند اجرای تفاهمات ازجانب اسرائیل را بررسی کرده و متوجه شده اند که اسرائیل بسیار کند عمل می کند.

او می گوید که شهروندان غزه هیچ بهبودی در شرایط خود نیافته اند و این نشان می دهد که وعده های اسرائیل بی اساس بود.

به گفته ابوظریفه اکنون نیروهای مقاومت در غزه همه گزینه ها را برای مقابله با این خلف وعده اسرائیل مطرح می دانند به خصوص که واسطه های مصری و سازمان ملل نیز از این وضعیت آگاه اند.

او افزود که مقاومت دربرابر شانه خالی کردن اسرائیل از تعهداتش بیش از این منتظر نخواهند ماند.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا