سیاسی

«عادل عبدالمهدی» به زودی به واشنگتن می رود/شرط قرارداد با اکسون موبیل در ازای معافیت عراق از تحریم های ایران بی اساس است

یک مقام آگاه اخبار منتشرشده درباره تنش در روابط «عبدالمهدی» با امریکایی ها را بی اساس دانست.

میدل ایست نیوز: در پی انتشار گزارش هایی درباره معامله امریکا با عراق درباره معافیت عراق از تحریم ها علیه ایران در ازای ارائه تسهیلات به شرکت های امریکایی برای فعالیت در عرصه انرژی در عراق، که «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن نیز آن را تأیید کرده بود، دفتر نخست وزیر عراق از پاسخگویی به سؤالی در این باره عذر خواست.

به گزارش «العربی الحدید» این نشریه با دو مقام در دفتر نخست وزیر عراق تماس گرفته و هردوی آنها گفته اند که اجازه اظهار نظر در این باره را ندارند و بهتر است این موضوع در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی نخست وزیر عراق که امروز (سه شنبه) برگزار می شود از خود نخست وزیر پرسیده شود.

همزمان یک مقام مهم در هیئت وزیران عراق گفت که سفر «عادل عبدالمهدی» به ایالات متحده به زودی انجام خواهد شد و تدارکات لازم برای اجرای آن در حال انجام است.

این مقام گفت که عبدالمهدی قرار است در این سفر چند پرونده مهم از جمله جنگ با تروریسم و بازسازی شهرهای آزادشده از چنگ داعش و حمایت نظامی امریکا از عراق و همچنین موضوع تحریم ها علیه ایران و ضرورت توجه به وضعیت عراق در نزاع میان ایران و امریکا بررسی کند.

به گفته این مقام بلندپایه هیچ مشکلی در روابط عبدالمهدی و دولت امریکا وجود ندارد و شاهد این مدعا آنکه در 10 روز گذشته «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه امریکا دو بار با نخست وزیر عراق تماس گرفته است.

او افزود که علت به تعویق افتادن چندباره این سفر اولویت برخی مسائل داخل عراق بود که نخست وزیر باید به آنها رسیدگی می کرد، ضمن اینکه آغاز به کار سفیر جدید امریکا در عراق به علت مسائلی که به خود امریکا مربوط می شود به تأخیر افتاده است.

این مقام درباره تعهد عراق به تحریم ها علیه ایران گفت که پیغام عراق درباره اینکه جانشینی برای گاز و برق ایران ندارد به امریکا رسیده و امریکا می داند که قطع واردات برق و گاز از ایران مشکلات انسانی و سیاسی در جنوب عراق ایجاد خواهد کرد.

او درباره اخبار مربوط به قرارداد با شرکت «اکسون موبیل» و مشروط کردن معافیت عراق از تحریم ها به بستن قرارداد با این شرکت گفت که برداشت کلی دولت عراق این است که امریکا  برای تمدید معافیت عراق از تحریم ها شرط هایی تعیین خواهد کرد اما تاکنون هرچه درباره این شرط ها مطرح شده صرفا حدسی بوده و امریکا تاکنون چیزی را رسما اعلام نکرده است.

او افزود که شرکت اکسون موبیل از شرکت های فعال در عراق است و تحت فشار قرار دادن عراق برای وارد کردن اکسون موبیل به بازار حرف بی اساسی است چون اساسا این شرکت حضور دارد و نیازی به اجبار نیست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا