سیاسی

سفر محرمانه «محمد دحلان» به سودان برای پیشبرد طرح امارات

امارات تماس های گسترده ای با نیروهای اپوزیسیون سودان برقرار کرده تا مانع انتقال قدرت از شورای نظامی شود.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه خبر دادند که «محمد دحلان»، سیاستمدار فلسطینی اخراج شده از جنبش فتح برای اجرای نقشه امارات در سودان عازم خارطوم شده است.

این منابع به «عربی پست» گفته اند که دحلان که در امارات سکونت دارد طی سفری محرمانه در رأس هیئتی اماراتی به خارطوم رفته تا ادامه سلطه شورای نظامی سودان را تثبیت کند.

پیش از این شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرده بود که «عبدالفتاح البرهان»، رئیس این شورا با هیئتی بلندپایه از عربستان و امارات دیدار کرده است.

منابع آگاه تأکید کرده اند که رئیس هیئت اماراتی ای که با البرهان دیدار کرده دحلان بوده است و افزوده اند که محور مذاکرات این هیئت تضمین منافع امارات و ادامه در دست گرفتن زمام امور از سوی شورای نظامی بوده است.

دحلان از چهره های نزدیک به «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی است که از جانب وی مأموریت های متعددی برعهده گرفته است و شبکه ای از روابط با چهره های پرنفوذ در جهان عرب و ایالات متحده امریکا و اسرائیل دارد.

این منابع افزوده اند که در روزهای آینده شاهد تحرکات تازه ای ازسوی محور عربستان ـ امارات در سودان خواهیم بود که هدف از آن نجات دادن شورای نظامی انتقالی از فشارهایی است که نیروهای «آزادی و تغییر» برای انتقال مسالمت آمیز قدرت پیش گرفته اند.

سفر دحلان در درجه اول با هدف جلب نیروهای اپوزیسیون مهم سودان به سمت امارات و تلاش برای دور زدن اعتصاب کنندگان بوده است.

منابع آگاه پیش گفته افزوده اند که امارات پنج حزب سودانی را در دایره اهتمام خود قرار داده است و می کوشد آنها را به سمت خود جلب کند.

چند فعال سیاسی سودانی نیز تأکید کرده اند که سران «جنبش مردمی آزادی سودان، شاخه شمال» نیز که جنبشی جدایی طلب در سودان است و در جدایی جنوب سودان نقش اصلی را بر عهده داشت با دحلان دیدار کرده اند.

علاوه بر این، امارات روابط گسترده ای با گروه موسوم به «ندای سودان» برقرار کرده که متشکل از سه گروه مسلح است و تماس هایی نیز با حزب امت به رهبری «صادق المهدی» و حزب کنفرانس سودان داشته است.

«اسماء میرغنی»، فعال سیاسی سودانی تأکید می کند که امارات با بسیاری از شخصیت ها و سران سیاسی تأثیرگذار در «ندای سودان» تماس برقرار کرده است. به گفته میرغنی این نیروها پروژه آرام کردن نرم انقلاب و جنبش مردمی در سودان را پیش می برند و این همان ایده ای است که ابوظبی و ریاض از آن حمایت می کنند.

به گفته میرغنی امارات از همه توان خود برای ماندن قدرت دست شورای نظامی انتقالی و عدم انتقال آن به چهره های غیر نظامی استفاده می کند.

او افزود که مردم معترض به این تحرکات واکنش نشان داده اند و همچنان به اعتصاب خود تا توافق برسر انتقال قدرت ادامه می دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا