سیاسی

چند سناریوی احتمالی درباره حادثه «خرابکاری» در امارات

چند کارشناس سیاسی و نظامی در گفت وگو با «الجزیره» سناریوهای احتمالی درباره این حادثه را بررسی کرده اند.

میدل ایست نیوز: امارات متحده عربی اخبار منتشرشده درباره «اقدام خرابکارانه» در نزدیکی سواحل امارات در فجیره را تأیید کرد بی آنکه اطلاعات بیشتری در این باره بدهد و طرف خاصی را متهم کند.

رسانه های اماراتی پیش از هر چیز به پرداختن پرآب و تاب رسانه های ایرانی و رسانه های عربی نزدیک به ایران به طور خاص شبکه المیادین به این حادثه و اعلام انفجار آنها توجه نشان دادند، هرچند هیچ یک حاضر به متهم کردن تهران در منطقه اقتصادی امارات نشد.

در بیانیه ای که وزارت امور خارجه امارات صادر کرد هم هیچ طرفی متهم نشده هرچند از جامعه بین الملل خواسته شده که مانع از هر اقدامی شود که به امنیت و سلامت دریانوردی در خلیج آسیب برساند.

صبح امروز (دوشنبه) نیز عربستان سعودی اعلام کرد که دو فروند از کشتی های آسیب دیده نفتکش های عربستانی بوده اند. عربستان هم مانند امارات هیچ طرفی را متهم نکرد.

«فائز الدویری»، کارشناس نظامی تأکید می کند که هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان دهد این کشتی ها هدف حمله نظامی بوده اند.

به گفته وی انفجارها درون کشتی ها رخ داده و به احتمال قوی مواد منفجره طبق اقدامی برنامه ریزی شده درون کشتی ها جاسازی شده است.

«عمر عیاصره»، کارشناس سیاسی معتقد است که امارات هزینه رفتارهایش در منطقه را می پردازد. به گفته وی امارات در بسیاری مسائل منطقه ای ازجمله محاصره ایران و جنگ در یمن و لیبی نقش دارد و اقدامات مؤثری در ناکام گذاشتن انقلاب های مردمی انجام داده است.

به گفته او با این کارنامه امارات عجیب نیست که برخی افراد به فکر اذیت کردن امارات بیفتند.

او افزود که درباره عاملان این حادثه چند حدس می توان زد: یکی اینکه این اقدام کار خود امارات باشد تا امریکا را علیه ایران تحریک کند، ضمن اینکه گروه های جهادی مانند القاعده و داعش نیز می توانند در این حادثه دست داشته باشند، در نهایت هم چه بسا کسانی ادعا کنند که این حادثه کار ایادی ایران بوده و ایران می خواسته به امارات بفهماند که به آشوب کشاندن امارات برایش کار سختی نیست.

«هشام جابر»، کارشناس نظامی و استراتژیک لبنانی تأکید می کند که این حادثه مبهم تر از آن است که بتوان درباره اش چیزی گفت.

جابر می گوید که نه تیراندازی ای رخ داده نه کسی کشته یا زخمی شده است.

وی تأکید می کند که بعید است که موضوع حمله نظامی در میان باشد و می افزاید که این موضوع اگر در زمان دیگری رخ داده بود هیچ اهمیتی نداشت.

ازسوی دیگر «فیصل عبدالساتر»، کارشناس سیاسی هم اعتقاد دارد که امارات در مدت گذشته دشمنان زیادی برای خود درست کرده است.

به گفته وی چه بسا امریکا می خواهد از گسترش نفرت از امارات استفاده کند و کسانی را به خرابکاری علیه آن وادارد تا بر تنش با ایران بیفزاید یا امارات را به واکنش علیه ایران برانگیزد و سپس منطقه وارد تحولاتی پرمخاطره شود.

عبدالساتر بعید نمی داند که گروه های تروریستی وارد ماجرا شده باشند تا در منطقه آشوب به پا کنند.

«عبدالله الغیلانی»، استاد علوم سیاسی عمانی نیز می گوید که هنوز معلوم نیست چه اتفاقی افتاده و اخبار ضد و نقیض است و خبر موثقی هم داده نمی شود.

او معتقد است که این حادثه در چارچوب تنشی است که امریکا در منطقه راه انداخته و می افزاید که متأسفانه برخی کشورهای خلیج پشت این تنش هستند.

الغیلانی وارد شدن امریکا به فاز نظامی با ایران را بعید می داند و آنچه را در منطقه می گذرد در چارچوب جنگ روانی معنا می کند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا