سیاسی

نشست های فوق العاده سران کشورهای عربی و اسلامی در مکه/ عربستان خواستار موضع محکم دربرابر ایران شد

«عادل الجبیر» تأکید کرد که عربستان در پی جنگ نیست اما ایران باید به رفتارهای غیر مسئولانه گروه های نیابتی اش پایان دهد.

میدل ایست نیوز:  پادشاه عربستان سعودی از کشورهای عرب برای بررسی شرایط منطقه پس از حمله به نفتکش‌ها و خط لوله عربستان دعوت کرده است

عربستان سعودی ضمن تاکید بر اینکه خواهان جنگ در منطقه نیست از سران کشورهای عرب برای بررسی اوضاع خلیج فارس دعوت کرده است.

روز یکشنبه (۱۹ مه)، آژانس خبری عربستان سعودی گزارش کرد که ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه این کشور، به منظور مشورت و هماهنگی از رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین کشورهای عضو اتحادیه عرب برای تشکیل نشست عالی سران در این کشور دعوت کرده است.

این خبرگزاری هدف از این نشست را «بررسی تمامی مسایل مربوط به تقویت امنیت و ثبات در منطقه در پی حمله به کشتیرانی تجاری در آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده به علاوه حملات شبه‌نظامیان تروریست حوثی تحت حمایت ایران به دو ایستگاه پمپاژ نفت در مملکت عربستان سعودی» عنوان کرده است.

هفته گذشته، در دو نفتکش متعلق به عربستان سعودی و دو نفتکش دیگر متعلق به امارات و نروژ در آب‌های بندر فجیره در امارات عربی متحده انفجارهایی روی داد و خساراتی به بار آورد.

هفته گذشته همچنین عربستان سعودی گزارش کرد که چند پهپاد بمب‌گذاری شده به خطوط لوله این کشور حمله کرده و خساراتی بر جای گذاشته‌اند. گروه حوثی یمن، که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

آژانس خبری سعودی به نقل از یک منبع وزارت امور خارجه عربستان سعودی افزوده است که «به دلیل عواقب وخیم اینگونه حملات برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و امنیت مسیرهای عرضه نفت و ثبات بازارهای جهانی» این نشست فوق‌العاده پنجشنبه آینده، ۳۰ مه در مکه برگزار می‌شود تا «این تهاجمات و تبعات آن برای منطقه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

آژانس خبری سعودی در گزارش دیگری در روز یکشنبه، اظهارات «عادل الجبیر»، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه را در مورد حوادث اخیر در خلیج فارس منتشر کرده است. او گفته است که «عربستان سعودی خواهان جنگ در منطقه نیست و چنین هدفی ندارد و برای جلوگیری از جنگ، تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت اما اگر طرف مقابل جنگ را برگزیند، محکم و با قاطعیت به آن پاسخ خواهد داد».

این مقام سعودی گفته است که «عربستان سعودی امیدوار است درایت غلبه کند و رژیم ایران و گروه‌های نیابتی آن از اقدامات غیرمسئولانه اجنتاب ورزند و رژیم ایران منطقه را به سوی عواقب خطرناک نکشاند».

الجبیر که در یک نشست خبری شرکت داشت، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا «در برابر ایران موضعی محکم اتخاذ کند تا مانع از آن شود که سراسر جهان را به ویرانی و آشوب بکشاند».

این مقام سعودی گفته است که کشورش «با نگرانی عمیق تحولات اخیر در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی را زیر نظر دارد، تحولاتی که به خاطر اقدامات رژیم ایران و رفتار خصمانه گروه‌های نیابتی آن در منطقه ایجاد شده است».

عادل الجبیر گفت که عربستان سعودی «دست‌هایش همیشه برای صلح به سوی همه دراز و این کشور همیشه در پی صلح است و اعتقاد دارد که همه ملل منطقه از جمله مردم ایران حق دارند در امنیت و ثبات زندگی کنند و در راه توسعه کشورهایشات گام بردارند».

وی افزود: «در این چارچوب، مملکت عربستان سعودی به درخواست استمداد یک کشتی ایرانی در آب‌های دریای سرخ پاسخ داد و فورا کمک‌های لازم را در اختیار این شناور و خدمه آن قرار داد و طبق تعهدات بین‌المللی، خدمه ایرانی کشتی هنوز هم تحت مراقبت عربستان هستند و این در زمانی بوده است که دو نفتکش سعودی در خلیج [فارس] و خط لوله شرق به غرب عربستان هدف حمله قرار گرفتند».

وی حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد که «مستقیما یا از طریق گروه‌های نیابتی خود در صدد برانگیختن ناآرامی بوده و از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی و افراطگرا حمایت کرده است.»

وزیر مشاور در امور خارجه دولت سعودی درعین حال گفت که «رژیم ایران می‌تواند از طریق تبعیت از قوانین و منشورهای بین‌المللی و دست برداشتن از دخالت در امورداخلی کشورهای منطقه و توقف حمایت از گروه‌ها و شبه نظامیان تروریست و خودداری از دنبال کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای، مانع از افزایش خطرات در منطقه شود».

در مورد دعوت از سران عرب به نشست مکه، عادل الجبیر گفت که در این نشست «تهاجم ایران و تبعات خطرناک آن برای امنیت و ثبات منطقه» مورد بررسی قرار خواهد گرفت و «از ایران خواست تا از دنبال کردن چنین سیاست‌هایی خودداری ورزد».

وی در مورد موضع روسیه در ارتباط با تشدید بحران کنونی گفت که دولت روسیه خواستار خویشتنداری و سیاست عدم تشدید بحران شده و افزود: «روسیه دارای منافعی در منطقه است و خواستار بی‌ثباتی نیست و خواستار احترام به قوانین و هنجارهای بین‌المللی و کنار گذاشتن سیاست خرابکاری و تهاجمی و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر شده است».

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا