سیاسی

واکنش «سیدمقتدی صدر» و سران حشد الشعبی به اصابت راکت به نزدیکی سفارت امریکا در بغداد

«مقتدی صدر» و «هادی العامری» هشدار دادند که نباید کسی در عراق آتش بیار معرکه ای شود که هیچ کس در پی درگرفتن آن نیست.

میدل ایست نیوز: «سیدمقتدی صدر» رهبر جریان صدر در عراق با انتشار توئیتی در پی حادثه اصابت راکت به نزدیکی سفارت امریکا در عراق تأکید کرد که باید «همه بزرگان قوم» با جدیت مانع از درگرفتن جنگی شوند که «خشک و تر را با هم می سوزاند و همه چیز را خاکستر می کند».

او ساعاتی پس از این حادثه با انتشار توئیت تأکید کرد که نه از درگرفتن جنگ میان ایران و عراق حمایت می کند نه از وارد کردن عراق به چنین جنگی و تبدیل عراق به میدان نزاع ایران و امریکا.

صدر تأکید کرد که «امروز نیاز داریم که ملت عراق در محکومیت جنگ و مخالفت با کشیدن پای عراق به آن فریاد خود را بلند کند و اگر عراق یکپارچه و باجدیت چنین نکند راه افتادن جنگ به معنای پایان کار عراق برای همیشه خواهد بود».

او بی آنکه از فرد خاصی نام بیاورد خطاب به دست اندرکاران احتمالی چنین حادثه ای گفت: «جنگی را راه نینداز که خودت هیزم آن خواهی شد، چون نه خود ایران و امریکا خواستار جنگ اند نه عراق و ملتش تحمل جنگی دیگر را دارد» و افزود که عراق نیازمند صلح و سازندگی است.

صدر هر کسی را که عراق را به جنگ بکشاند و آن را میدان جنگ کند دشمن ملت عراق خواند.

همزمان «قیس الخزعلی» رهبر «عصائب اهل حق» از گروه های اصلی نیروهای حشد الشعبی نیز با انتشار توئیتی تأکید کرد جنگ نه به نفع ایران است و نه امریکا بلکه کاملا بخشی از منافع «اسرائیل» است.

او نسبت به «آشفته کردن فضا به منظور ایجاد بهانه برای جنگ که هدف از آن آسیب زدن به اوضاع سیاسی و اقتصادی و امنیتی عراق است» هشدار داد.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و از بلندپایه ترین فرماندهان حشد الشعبی نیز با صدر بیانیه ای رسمی از ملت عراق خواست که خود را آتش جنگ میان ایران و امریکا نسازند.

العامری در بیانیه خود تأکید کرد که «مسئولیت ملی و دینی و تاریخی بر همه ایجاب می کند که شبح جنگ را پیش از هر چیز از عراق و سپس کل منطقه دور نگه  دارند چون اگر خدای نکرده جنگی درگیرد همه را خواهد سوزاند».

او افزود که هرکه بخواهد عراق را مبدأ آغاز جنگ کند «یا نادان است یا مزدور، چون نه ایران خواستار جنگ است نه ایالات متحده» و تأکید کرد که تنها کسی که می خواهد این جنگ دربگیرد «رژیم صهیونیستی» است و برای همین «از همه ملت عراق می خواهیم که آتش بیار این معرکه نباشند».

شب گذشته منابع امنیتی از اصابت یک راکت به منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت امریکا در عراق خبر دادند.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه امریکا تأکید کرد که امریکا در حال بررسی این حادثه است و اگر ثابت شود که کار نیروهای نظامی وابسته به ایران بوده امریکا آن را از چشم ایران خواهد دید و واکنشی شدید به آن نشان خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا