سیاسی

پایان کار «حیدر العبادی» با «حزب الدعوه» + سند

«العبادی» با صدور بیانیه ای بر ضرورت نوسازی گفتمان حزب الدعوه و بازنگری در آن تأکید کرده است.

میدل ایست نیوز: «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق عراق و از سران بلندپایه «حزب الدعوه» کناره گیری خود از این حزب را رسما اعلام کرد.

در بیانیه رسمی حیدر العبادی که در ساعات پایانی روز پنجشنبه (30 مه) صادر شده تأکید شده که «حزب الدعوه» یک سنت فکری و عملی با فداکاری ها و اهداف بزرگ و امانتی است که لازمه حفظ آن گذشتن از خود و همبستگی و نوسازی آن متناسب با تحولات بزرگ کشور براساس ارزش های عدالت و آزادی و اصلاحات و مبارزه با فساد است.

العبادی که تأکید کرده که فعالیت حزبی هدف نیست بلکه ابزاری ارزشی و سیاسی برای رهبری تحولات ساختاری جامعه و حکومت درون پروژه ملی و تحول خواه است و افزوده که حزب الدعوه یک حزب فرقه ای یا سلطه خواه یا اجیر نبوده و نباید باشد.

وی اهمیت و ارزش حزب الدعوه را در اهداف والا و سابقه فداکاری های بزرگ و شخصیت های معنوی بنیان گذارش که افرادی مستقل بودند که به منافع امت می اندیشیدند دانسته است.

العبادی تأکید کرده که تاریخ پایانی ندارد بلکه لازمه تغییر پافشاری و بازنگری و نوسازی دائمی اندیشه و نقشه راه هاست و هر حزبی به صورت ناگهانی و جهشی به مرحله پختگی نمی رسد و باید آگاه بود که هیچ تجربه سیاسی و اجتماعی بدون خطا نداریم و آنچه مهم است بازنگری و تصحیح مسیرها و هشیاری و برنامه ریزی و تعهد به مسئولیت ها است.

او در این بیانیه خواستار بازنگری انتقادی و نوسازی گفتمان و ساختار حزب الدعوه و سرزنده کردن آن با طرح های متناسب با تحولات کشور و دمیدن روح تازه ای در همه مناصب حزبی به طور خاص در شورای رهبری آن شده است و بر همین اساس اعلام کرده که از همه موقعیت ها و مناصب حزبی خود کناره گیری می کند.

حیدر العبادی تأکید کرده که همچنان سربازی در خدمت مسیر سیاسی کشور خواهد بود و از همه نیروهای خیرخواه ملی ازجمله حزب الدعوه خواسته که برای قدرت و اقتدار و رفاه عراق و ملتش تلاش کنند.

حیدر العبادی صدور این بیانیه را بخشی از مسئولیت شرعی و ملی خود دانسته است.

اين بيانيه در حالی منتشر شده که قرار است به زودی نشست مجمع عمومی حزب الدعوه برای انتخاب شورای مرکزی آن تشکیل شود.

حزب الدعوه از احزاب باسابقه عراق است که در حال حاضر رهبری آن را «نوری المالکی» بر عهده دارد، و به سبب اختلافات شدید میان جناح المالکی و العبادی در انتخابات گذشته اعضای آن با دو لیست متفاوت در انتخابات شرکت کردند، هرچند برخی سران شناخته شده حزب الدعوه همواره وجود هرگونه اختلافی را منکر شده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا