سیاسی

پیشنهاد امریکا و اسرائیل به روسیه درباره حضور ایران در سوریه

امریکا و اسرائیل به روسیه پیشنهاد می دهند که در ازای به رسمیت شناختن حکومت سوریه و کمک به بازسازی آن حضور ایران در سوریه را کاهش دهد.

میدل ایست نیوز: در پی اعلام نشست امنیتی سه جانبه میان مقامات اسرائیلی از سوی «بنیامین نتانیاهو»، چند دیپلمات غربی خبر دادند از محورهای مذاکرات این مقامات خبر دادند.

روز جمعه «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرد که که این نشست با هماهنگی «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» تا سه هفته  آینده در اسرائیل برگزار می شود و هدف از آن بررسی چالش های امنیتی در خاورمیانه و تضمین امنیت اسرائیل است.

گفته شده که قرار است این نشست امنیتی با حضو «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی امریکا، «نیکلای پتروشف»، مشاور امنیت ملی روسیه، و «مئیر بن شبات»، مشاور امنیت ملی اسرائیل برگزار شود.

چند منبع دیپلماتیک غربی به «الشرق الاوسط» گفته اند که پرونده اصلی مطرح در این نشست آینده حضور ایران در سوریه است.

پیش تر در موارد متعددی مذاکراتی میان امریکا و روسیه و همچنین اسرائیل و روسیه درباره امنیت اسرائیل و آنچه از خاک سوریه اسرائیل را تهدید می کند انجام شده بود.

در ماه اوت گذشته، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در مذاکراتی با طرف ایرانی تأکید کرده که تنش در منطقه را درست نمی داند و هیچ نیت خصمانه ای علیه اسرائیل ندارد و افزود که در پی این مذاکرات نیروهای وابسته به ایران 140 کیلومتر از مرزهای سوریه و اردن و بلندی های جولان فاصله گرفتند.

منابع آگاه دیپلماتیک تأکید کرده اند که وجود گروه های مسلح سوریه ای وابسته به ایران در اطراف درعا و سویداء و قنیطره و همچنین حملات اسرائیل به «پایگاه های ایران» در سوریه به خصوص در منطقه کسوه که اسرائیل معتقد است ایران در آن پایگاه نظامی دارد ادامه یافته است.

تاکنون روسیه واکنشی به این حملات هوایی اسرائیل در خاک سوریه نشان نداده است. در تنش های اخیر میان ایران و امریکا نیز «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه امریکا، در سفر به سوچی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، دیدار کرد. او پس از این دیدار، محور اصلی مذاکرات خود با پوتین را مسئله سوریه اعلام کرد.

به گفته منابع دیپلماتیک، واشنگتن معتقد است که «ابزارهای نفوذ» برای مذاکره با مسکو در تفاهم با تل آویو را جهت «خارج کردن ایران از سوریه و کاهش نفوذ آن» دارد.

یکی از ابزارهای نفوذ امریکا، سربازان امریکایی مستقر در شرق فرات و حضور نیروهایی از فرانسه و بریتانیا و آلمان در قالب نیروهای ائتلاف بین المللی در شرق سوریه است.

ضمن اینکه امریکا می تواند هر برنامه ای برای بازسازی سوری و عادی سازی روابط با آن و پذیرش مشروعیت حکومت سوریه را با مشکل مواجه کند.

به گفته این منابع قرار است در نشست آتی مقامات امنیتی، «نقشه راهی» طراحی شود که در آن امریکا و متحدانش با دادن «مشوق» هایی مانند کمک به بازسازی سوریه و رفع تحریم ها از آن، مسکو را به کاهش نفوذ ایران در سوریه وادار کنند.

این منابع افزوده اند که آنچه از سوریه خواسته خواهد شد «اقدامات عملی» در کاهش حضور نظامی و تأثیر سیاسی ایران در سوریه و تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی بدون حضور ایران است.

امریکا تاکنون بارها اعلام کرده که باید «همه نیروهای خارجی از سوریه خارج شوند و همه چیز به وضعی برگردد که پیش از 2011 بود».

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا