سیاسی

استراتژی تازه داعش برای بقا و جلب نیروی تازه

گروه تروریستی داعش اخیرا در رسانه های خود سلسله مقالاتی با عنوان «سرنگون کردن موقت شهرها، روش کار مجاهدان» منتشر کرده است.

میدل ایست نیوز: پس از مجموعه ای از زخم های کاری بر پیکر گروه تروریستی داعش که به عقب نشینی سران آن و بازگشتشان به روش مواجهه نامستقیم انجامید تحلیلگران سیاسی در پی یافتن نقشه راهی اند که این گروه برای خود در مرحله «پساخلافت» تعیین کرده است.

خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی نوشت که داعش کوشیده که سراغ مواجهه نامستقیم رود و اینگونه هم ادامه حضور خود را نشان دهد و هم افرادی را جذب کند. این تلاش برای زنده نگه داشتن و بلکه فعال کردن داعش تا اینجای کار با توفیق همراه بوده و داعش تاکنون در چند جای دنیا ازجمله مناطقی که سابقه حضور داعش را نداشته دست به عملیات زده است.

«ریتا کاتز»، مدیر اجرایی مجموعه «سایت» که کار آن رصد کردن پایگاه های افراط گرایی در اینترنت است، می گوید: «واقعیت دردناک آن است که داعش هنوز بسیار خطرناک است، چون ابزارهای لازم برای فعالیت مسلحانه در نقاط گوناگون جهان را دارد».

به نظر کاتز، «ابوبکر البغدادی» در ویدئوی اخیری که از وی منتشر شد در قامت «فرمانده مجاهدان و نه رهبر نازپرورده خلافتی که اوضاعش رو به راه است» ظاهر شد و این بار دیگر به حامیان وی در سرتاسر جهان انرژی بخشید.

او می افزاید که «سلسله مقالاتی که داعش درباره جنگ چریکی منتشر می کند از هر نوع مطلبی که تاکنون در پایگاه هایش منتشر کرده مفصل تر است» و ادامه می دهد که توصیه های داعش در این باب نشان می دهد که این گروه مشکل کمبود نیرو و کمبود پول دارد و با از دست دادن زمین درآمدهایش را هم که غیر از نفت از راه مالیات کسب می کرد از دست داده است».

کاتز تأکید می کند که داعش به لحاظ مالی و نظامی بسیار ضعیف شده و برای همین برای احیای «خلافت» ادعایی خود سراغ مناطق بیرون از عراق و سوریه رفته است.

«حسن ابوهنیه»، کارشناس اردنی گروه های اسلام گرای افراطی، می گوید که داعش روش جنگ چریکی را پیش گرفته تا بتواند با به دست گرفتن موقت مناطقی توجه رسانه ها را جلب کند. به نظر او این بخشی از استراتژی جدید داعش است.

در هفته های گذشته روزنامه «النبأ» که از مهم ترین رسانه های داعش است سلسله مقالاتی در چهار بخش منتشر کرد با عنوان «سرنگون کردن موقت شهرها، روش کار مجاهدان». داعش برخلاف سابق در این مقالات از نیروهای خود خواست که وارد درگیری مستقیم با دشمنانشان نشوند. در این مقالات نشان داده شده که چگونه «مجاهدان می توانند با جنگ چریکی دشمن را ضعیف کنند بدون آنکه خسارت چندانی بدهند». در این مقالات توصیه شده که سلاح ها و وسایل با ارزش قربانیان را بگیرند یا دست کم آتش زنند. گروگان گیری، آزاد کردن اسرای داعش، دستیابی به اموال «دشمن» از اهداف این عملیات اعلام شده است.

«لیث خوری»، مدیر مؤسسه فلش پوینت (flashpoint)، فعال در رصد کردن فعالیت های افراط گرایان در اینترنت، نیز معتقد است که داعش با اجرای عملیات در پهنه جغرافیایی گسترده ای می کوشد توجه ها را به خود جلب کند و اینگونه وانمود کند که توان بازسازی خود و تعدیل استراتژی اش را دارد.

به نظر خوری جنگ چریکی برای داعش کم هزینه تر است و داعش هرجا که خواسته حضور خود را توسعه دهد، مثلا در افغانستان، شمال شرق نیجریه، سومالی، هندوستان، مرکز و شمال آفریقا همین کار را کرده است. داعش علاوه بر جلب توجه رسانه ها، می خواهد که حوزه نفوذ جغرافیایی اش را هم گسترش دهد. نتیجه چنین راهبری بی شک گسترش ناآرامی ها در سرتاسر جهان خواهد بود.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا