سیاسی

تحرکات بی سابقه دیپلماتیک در شرق سوریه: سفر وزیر عربستانی به دیرالزور

«ثامر السبهان» در سفر به دیرالزور با مستشاران امریکایی و عشایر عربی منطقه دیدار کرد.

میدل ایست نیوز: منطقه شمال شرق سوریه در چارچوب تلاش های «حکومت خودمختار» کردهای سوریه برای استفاده از موضوع «اسرای داعشی» برای برقراری روابط «مستقل» با طرف های خارجی شاهد فعالیت دیپلماتیک نامعمولی است.

در تازه ترین تحول، «ثامر السبهان»، وزیر مشاور در امور خلیج عربستان، روز پنجشنبه از اربیل به استان دیرالزور رفت. این سفر در حالی انجام می گیرد که تنش میان عشایر عرب منطقه با «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) بالا گرفته است. عشایر عرب به دستگیری بی ضابطه افراد خود و کنار گذاشته شدنشان از اداره این مناطق اعتراض دارند.

السبهان در سفر خود با «جویل رایبورن» و «ویلیام روبک»، مشاوران وزارت امور خارجه امریکا که در دیرالزور حضور دارند و نیز با بزرگان عشایر در میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور دیدار کرد.

به گفته منابع عشایری، السبهان در دیدار با عشایر تأکید کرده که عربستان آماده حمایت نظامی و خدماتی از شوراهای نظامی و غیر نظامی دیرالزور است و افزوده که نقش عربستان در مرحله آینده در این منطقه افزایش خواهد یافت تا بتواند حقوق ساکنان منطقه را تأمین کند.

پیش تر «الاخبار» از تحرکات عربستان برای متحد کردن گروه های نظامی مستقر در منطقه استراتژیک تنف با شورای نظامی دیرالزور خبر داده بود.

ثامر السبهان دو سال پیش نیز از منطقه رقه در سوریه بازدید کرده بود.

همزمان با این فعالیت عربستان، ایالات متحده نیز تحرکات خود در این منطقه را افزایش داده است. دو مقام نظامی امریکایی در نشستی با مسئولان «شورای نظامی دیرالزور» تلاش کردند که بار دیگر این شورا را وارد بازی کنند. پس از جنگ های اخیر در باغوز، نقش این شورا بسیار ضعیف شده بود.

منابع نزدیک به نیروهای دموکراتیک سوریه نیز خبر داده اند که نشستی دیگر در روستای البصیره با بزرگان عشایر دیرالزور با حضور السبهان و نمایندگان وزارت امور خارجه سوریه نیز برگزار شده است که در آن عشایر عرب از عربستان خواسته اند که برای بازسازی زیرساخت ها در شرق فرات کمک کند.

هیئت هایی از وزارت های امور خارجه فرانسه، هلند، بلژیک، نروژ، و هچنین قزاقستان و سودان برای تحویل گرفتن اسرای داعشی از نیروهای دموکراتیک سوریه نیز به این مناطق سفر کرده اند. به گفته منابع نزدیک به قسد، این رفت و آمدها می تواند باعث برقراری روابط اقتصادی و امنیتی و سیاسی با «حکومت خودمختار» نیروهای دموکراتیک در سوریه شود.

ازجمله مقامات هلندی و فرانسوی ای که با مسئولان قسد دیدار کرده اند، بر حمایت از برپایی دادگاه بین المللی در مناطق تحت کنترل «حکومت خودمختار» و حمایت نظامی و خدماتی از این مناطق تأکید کرده اند.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا