اقتصادیسیاسی

حماس از «تفاهمات بزرگ تر» با اسرائیل خبر داد

حماس اعلام کرد که این تفاهمات به بهبود وضعیت معیشت، تأمین آب شرب، و عبور و مرور از گذرگاه های مرزی مربوط می شود.

میدل ایست نیوز: جنبش حماس از آغاز اجرای «مجموعه بزرگ تری» از تفاهمات برای شکستن تحریم های اسرائیل علیه غزه با کمک واسطه های منطقه ای خبر داد.

«حازم قاسم»، سخنگوی حماس، روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که این تفاهمات بزرگ تر به حمایت از فقرا، برق، آب، اشتغال موقت، و عبور و مرور از گذرگاه های مرزی مربوط می شود.

قاسم گفت که «واسطه ها» در چند روز گذشته این پیغام را آورده اند که اسرائیل به تفاهمات شکستن تحریم ها پایبند است همان طور که گروه های فلسطینی هم به آنها پایبند مانده اند.

او این تفاهمات جدید را یکی از «دستاوردهای راه پیمایی های بازگشت» دانست و افزود که هدف از این راه پیمایی ها تثبیت حقوق ملی فلسطینیان در غزه بود.

همزمان با این اظهارات، شعبه بانک «البرید» در غزه مرحله تازه پرداخت کمک های قطر به مردم غزه را که شامل 100 دلار برای هر خانواده می شود آغاز کرد.

رسانه های اسرائیلی خبر دادند که اسرائیل به «محمد العمادی»، سفیر قطر در فلسطین، اجازه داده که 15 میلیون دلار به غزه منتقل کند تا به صورت کمک های نقدی به ساکنان غزه پرداخت شود و همچنین برای راه اندازه پروژه های کوتاه مدت زیر نظر سازمان ملل متحد از آنها استفاده شود.

همزمان معاون نماینده ویژه سازمان ملل در فلسطین و نیز سفیر ژاپن در فلسطین و مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین و مدیر دفتر سازمان بهداشت جهانی در قدس با هیئت هایی وارد غزه شده اند.

مذاکراتی نیز درباره انتقال خط لوله آب شرب از اسرائیل به غزه در حال انجام است که ظاهرا به پایان رسیده و بخشی از همین تفاهمات جدید است.

غزه در تأمین آب شرب بهداشتی مشکلات جدی دارد و اسرائیل متعهد است که سالانه 10 میلیون متر مکعب آب به غزه برساند و آنچه در عمل از اسرائیل به غزه ارسال می شود بیش از این مقتدار است.

همزمان منابعی در تل آویو تأکید کرده اند که اسرائیل ترجیح می دهد کمک های قطر ازطریق حکومت محلی حماس و نه سازمان ملل انجام شود، زیرا به گفته این منابع حماس سیاهه کسانی را که از این اموال استفاده کرده اند با جزئیات کامل در اختیار اسرائیلی ها قرار می دهد اما سازمان ملل در توزیع کمک های خود چنین تعهدی به اسرائیل ندارد.

گروه های نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» روز گذشته نامه ای با امضای برخی مقامات سابق دستگاه امنیت اسرائیل منتشر کرده اند که در آن اقدامات وی برای حفظ آرامش در غزه و کاهش تنش ها با غزه را شایسته تقدیر دانسته و خواستار ادامه یافتن آن به منظور اجتناب از هرگونه تنش نظامی شده اند.

البته گروه های راست افراطی ازجمله «اویگدور لیبرمن» از این اقدامات به شدت انتقاد می کنند و آن را «باج دادن نتانیاهو به حماس» می خوانند.

پیش از این حماس مذاکراتی محرمانه با وساطت مصر با اسرائیل آغاز کرد که به افزایش مساحت ماهی گیری و تأمین برق در غزه می شد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا