سیاسی

«ایهود باراک» اعلام کرد که با هدف سرنگونی «نتانیاهو» در انتخابات شرکت می کند

ناظران معتقدند که حضور «باراک» در انتخابات معادلات نتانیاهو برای پیروزی بر رقبایش را سخت تر خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: «ایهود باراک»، نخست وزیر اسبق اسرائیل، اعلام کرد با عزم کنار زدن «بنیامین نتانیاهو» از نخست وزیری در انتخابات آینده مجلس اسرائیل که در ماه اوت برگزار خواهد شد شرکت خواهد کرد.

او اعلام کرد که برای ایجاد تشکل سیاسی تازه ای از نیروهای میانه رو و چپ تلاش می کند. تلاشی که بی تردید کار نتانیاهو دربرابر احزاب «اسرائیل بیتنا» (لیبرمن) و «آبی سفید» (گاتس) را پیچیده تر خواهد کرد.

باراک شرایط کنونی را فرصتی مناسب برای سرنگون کردن دولت نتانیاهو می داند که روز به روز موضعش دربرابر هم حزبی هایش و احزاب دینی تندرو ضعیف تر می شود، چون نتانیاهو حتی اگر در انتخابات آتی پیروز شود به علت پرونده های فساد شاید مجبور به کناره گیری شود.

باراک اعلام کرد که «برای آینده اسرائیل، نه در مناصب نظامی که از ترس برای اصول دموکراتیکی که نتانیاهو برای منافع شخصی خود آنها را نابود کرد» تلاش می کند.

این تحرک سیاسی باراک با واکنش هایی در میان گروه های سیاسی اسرائیل همراه شد. «یائیر جولان»، معاون سابق فرمانده ارتش اسرائیل گفت که به توانایی باراک در متحد کردن میانه روها و چپ ها ایمان دارد «تا ابهت قضایی اسرائیل و وضعیت سیاسی و اجتماعی آشفته آن را نجات دهد».

«موشه شاحل»، وزیر امنیت داخلی سابق اسرائیل، هم گفت که از هر تلاشی برای سرنگونی دولت نتانیاهو و دست راستی ها استقبال می کند و ایهود باراک را شخصیتی با تجربه و توانایی های شگفت خواند.

«امیر پرتس»، عضو حزب کار در کنست، نیز حضور باراک را دارای تأثیر مثبت در شکست نتانیاهو خواند هرچند تأکید کرد که «هنوز صحبت از شکل گیری ائتلاف ها زود است».

همزمان «زیپی لیونی»، وزیر امور خارجه سابق اسرائیل، اعلام کرد که به ائتلاف باراک نخواهد پیوست چون این ائتلاف باعث ضعیف شدن نیروهای چپ و میانه رو می شود و راست ها از آن استفاده می کنند.

«محمد صالحه»، کارشناس روابط عمومی متخصص امور اسرائیل، تأکید کرد که محبوبیت باراک پایین است و او توانایی جذب رأی های دست راستی ها را ندارد.

او گفت که باراک از واگذاری قدس و تقسیم آن و برپایی دولت فلسطین دفاع می کند اما نتانیاهو به توانایی در استفاده از فرصت ها شناخته شده است.

ایهود باراک میان سال های 1998 – 2001 نخست وزیر اسرائیل بود و از 2007-2013 فرماندهی ستاد ارتش اسرائیل را بر عهده داشت.

انتخابات کنست اسرائیل در ماه گذشته میلادی برگزار شد، اما شدت اختلافات در گردان نیروهای دست راستی باعث شد که نتانیاهو از تشکیل دولت بازبماند.

در پی آن کنست اسرائیل تصویب کرد که انتخابات مجددا در ماه سپتامبر برگزار شود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا