سیاسی

نشست امنیتی اسرائیل: وساطت روسیه میان اسرائیل و امریکا با ایران

کرمیلن از «توافقات مهم» درباره آینده سوریه در نشست مسئولان امنیت ملی روسیه، اسرائیل، امریکا خبر داد.

میدل ایست نیوز: کرملین بدون پرده پوشی از مذاکرات سه جانبه مشاوران امنیت ملی روسیه و امریکا و اسرائیل در قدس غربی ابراز رضایت کرد.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رسمی کرملین، در اظهاراتی به همین بسنده کرد که در این نشست «توافقات مهمی» حاصل شده است، بی آنکه از نوع و موضوع این توافقات سخنی گوید.

اما منابع نزدیک به دفتر رئیس جمهوری روسیه خبر داده اند که این نشست ایستگاهی مهم برای آغاز گفت وگوهای تازه‌ای در پرونده سوریه و مسائل مربوط به حضور ایران در سوریه بوده است.

به گفته این منابع مسکو ابراز آمادگی کرد که مسئولیت نزدیک کردن دیدگاه های ایران با امریکا و اسرائیل بر عهده بگیرد.

اظهارات رسمی مشاوران امنیت ملی روسیه و اسرائیل و امریکا البته نشان‌دهنده اختلاف برسر حضور ایران در سوریه بود، اما منابع نزدیک به کرملین تأکید کرده اند که اسرائیل تا حد بسیاری از نتایج مذاکرات راضی است.

پسکوف در اظهارات خود تأکید کرد که در این نشست «توافقات مهمی در چند مورد مربوط به روسیه» حاصل شده است اما حاضر نشد درباره محتوای این توافقات چیزی بگوید.

همزمان برخی رسانه ها به نقل از منابع آگاه خبر دادند که این توافق ها بر سر اصول کلی مانند «ضرورت جلوگیری از دستیابی نیروهای متحد ایران به سلاح های پیشرفته و ادامه بحث در این باره در مذاکرات بعدی» بوده است.

پسکوف همچنین یکی از دستاوردهای مهم این نشست را تقویت احتمال دیدار «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری ایالات متحده، در حاشیه نشست سران کشورهای صنعتی عنوان کرد.

پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، که نماینده روسیه در این نشست سه جانبه بود، «تأکید بر ضرورت برداشتن تحریم ها از شرکت های فعال در سوریه و همچنین جلوگیری از تبدیل سوریه به میدان نزاع طرف های خارجی» را از نتایج مهم این نشست خواند.

او برخلاف همتایان امریکایی و اسرائیلی خود از طرح موضوع «خروج نیروهای خارجی از سوریه» خودداری کرد و به امکان وساطت روسیه برای نزدیک کردن دیدگاه های طرف های مورد منازعه اشاره و تأکید کرد که مسکو بر تضمین کامل امنیت اسرائیل تأکید دارد.

پاتروشف گفت: «ما نگرانی های اسرائیل را درک می کنیم و می خواهیم تهدیدات موجود پایان یابد و همزمان باید منافع ملی دیگر کشورهای منطقه را هم در نظر داشت».

منابع روسی تأکید کرده اند که این اظهارات نشان می دهد که روسیه به این جمع بندی رسیده که می تواند واسطه ای مورد قبول همه طرف ها باشد.

پاتروشف همچنین از توافق در بسیاری مسائل و از همه مهم تر «درباره اینکه سوریه در آینده چگونه باشد» خبر داد و افزود در گفت وگوهای بعدی نحوه تحقق این توافقات بررسی خواهد شد.

ناظران تأکید می کنند که تعویق اختلاف بر سر حضور ایران در سوریه به نشست سران روسیه ـ امریکا اهمیت بسیاری برای روسیه دارد چون روسیه نیز معتقد است که امریکا در پی جنگ با ایران نیست و درنتیجه نزدیک بودن انتخابات امریکا فرصت های روسیه برای وساطت را تقویت می کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا