سرخط خبرها

توافق شورای نظامی سودان با مخالفان برای تشکیل دولت انتقالی

براساس توافق انجام شده رئیس شورای حاکمیت به صورت دوره ای انتخاب می شود.

میدل ایست نیوز: شورای نظامی انتقالی سودان که قدرت را در دست دارد، بامداد جمعه با ائتلاف «قوی الحریة و التغییر» عنوان ائتلاف اصلی مخالفان، بر سر تشکیل یک دولت غیرنظامی تکنوکرات توافق کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» عربی، «محمد الحسن ولد لبات» فرستاده اتحادیه آفریقا به سودان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «دو طرف همچنین در مورد تعویق تشکیل مجلس نمایندگان تا زمان شکل گیری یک دولت غیر نظامی به توافق رسیدند».

بر اساس این گزارش، شورای نظامی انتقالی و ائتلاف احزاب مخالف همچنین توافق کردند که ریاست شورای حاکمیتی به صورت دوره‌ای انتخاب شود و تحقیقات شفاف و جامع در مورد حوادث خشونت آمیز هفته‌های اخیر نیز صورت گیرد.

در جریان تظاهرات یکشنبه گذشته در سودان که معترضان از شورای نظامی انتقالی خواستند قدرت را به غیر نظامیان منتقل کند، ۱۰ تن کشته شدند.

قرار است شورای حاکمیتی با عضویت 5 نظامی و 5 غیر نظامی و یک عضو دیگر که پیشینه نظامی داشته باشد تشکیل شود و ریاست آن به مدت 21 ماه بر عهده شورای نظامی و 18 ماه غیر نظامیان باشد.

این توافق نامه در هفته آینده ازسوی شورای نظامی و مخالفان با حضور نخست وزیر اتیوپی و چند تن از دیگر مقامات آفریقایی امضا شود.

«عمر الدقیر»، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان، تأکید کرد که از امروز «مردم سودان می توانند به میهنی تازه فکر کنند».

او افزود که از اولویت های حکومت انتقالی تحقیقات شفاف درباره قاتلان انقلابیون است و ابراز امیدواری کرد که در «عصر جدید سودان صدای تفنگ خاموش شود و سال های ناکامی پشت سر گذاشته شود».

همزمان «محمد حمدان دقلو»، معروف به «حمیدتی» گفت که این توافق مقدمه اتفاقات بعدی خواهد بود و توافق انجام شده را توافقی «فراگیر که در آن کسی کنار گذاشته نشده» خواند.

در پی اعلام این توافق هزاران تن از مردم سودان برای شادی و اعلام حمایت از توافق به خیابان ها ریختند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا