سیاسی

نظرسنجی از فلسطینان درباره نشست منامه

79 درصد فلسطینیان از اقدام تشکیلات خودگردان فلسطینی در تحریم «نشست منامه» حمایت کرده اند.

میدل ایست نیوز: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثریت قاطع فلسطینیان بر این باور هستند که دولت‌های عربی، آنها را «رها کرده» و دیگر در اندیشه «قضیه فلسطینی» نیستند.

هشتاد درصد از فلسطینیان، فارغ از طرفداری از هر جناح فلسطینی، اتفاق نظر دارند که کشورهایی مانند مصر، اردن، عربستان سعودی و بحرین، در آن‌چه تلاش برای حل قضیه فلسطینی می‌نامند، جدیت ندارند.

در این نظرسنجی که دو هفته بعد از نشست منامه برای اعلام ابعاد اقتصادی طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل انجام شده، 79 درصد فلسطینیان از اقدام تشکیلات خودگردانی در تحریم آن همایش حمایت کرده‌اند.

«مرکز مطالعات سیاست و نظرسنجی» واقع در رام‌الله، که یک موسسه معتبر در امر نظرسنجی محسوب می‌شود، با پرسش از ۱۲۰۰ فلسطینی ساکن کرانه باختری و نوار غزه، این نظرسنجی را انجام داده است.

بر اساس نظرسنجی جدید، عامه فلسطینیان نظری موافق رهبران خود بیان کرده‌اند.

۸۳ درصد میان دو گزینه بهبود وضع زندگی و استقلال فلسطین، داشتن کشور را ترجیح داده و تنها ۱۵ درصد گفته‌اند که برخورداری از زندگی بهتر برایشان اولویت دارد؛ دو درصد نیز ظاهرا مردد بوده‌اند.

با وجود این، در حالی که نیمی از فلسطینیان با راهکار دو کشوری، وجود اسرائیل در کنار کشوری برای فلسطینیان، مخالف هستند، ۵۶ درصد اصولا گفته‌اند که چنین راه حلی، نظر به گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیلیان در کرانه باختری، دیگر عملی نیست.

۷۱ درصد نومید هستند که در پنج سال آینده کشور فلسطین برپا شود، اما تنها ۳۸ درصد توسل دوباره به «راهکار مسلحانه» در برابر اسرائیل را موثر می‌دانند؛ همان ‌گونه که درصد مشابهی از انحلال تشکیلات خودگردانی به عنوان راهی برای فشار به جامعه جهانی در قضیه فلسطینی، حمایت کرده‌اند.

در این میان ۹۰ درصد تاکید کرده‌اند که دولت آمریکا «قابل اعتماد نیست» و ۷۵ درصد نیز گفته‌اند تشکیلات خودگردانی باید «معامله قرن» را رد کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ در روزهای گذشته تکرار کرد که اگر در دوره ریاست جمهوری او صلح اسرائیل و فلسطینیان محقق نشود، شاید دیگر هرگز صلحی میان آنها به دست نیاید.

منبع
المرکز الفلسطینی للبحوث السیاسیة و المسحیة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا