سیاسینگاه خاورمیانه

سد آهنین ژنرال ها دربرابر «نتانیاهو»

تقریبا همه ژنرال هایی که وارد صحنه سیاست شده اند معتقدند که «نتانیاهو» با کنار گذاشتن راه حل دو کشوری در حال برباد دادن رؤیای صهیونیسم است.

نویسنده: نئیر زیلبر

ميدل ایست نیوز: بعد از 6 سال، «ایهود باراک» ژنرال برجسته اسرائیلی که سابقه نخست وزیری هم دارد، هفته گذشته حضور خود را در صحنه سیاسی اسرائیل شدت بخشید. او تنها افسری نبود که به صحنه سیاسی بازمی گشد، شمار بسیاری از ژنرال ها و صاحب منصبان نظامی دیگر هم دست به دست هم داده اند تا نگذارند «بنیامین نتانیاهو» به قدرت بازگردد و اکثر آنها گفته اند که هدف «نجات آینده اسرائیل» با جدا کردن اسرائیل از فلسطین است.

باراک که از 1999 تا 2001 نخست وزیر اسرائیل بوده، تأکید کرد که «آینده جنبش صهیونیستی» در خطر است. «یائیر جولان»، معاون سابق رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هم از دیگر افسرانی است که برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده است.

در حالی که نتانیاهو در ورطه سیاسی سختی افتاده و در انتخابات گذشته نتوانسته دولت تشکیل دهد، این نظامیان امیدوارند این بار پیروز شوند. اما کار آنها در برابر نتانیاهو آسان نیست.

او در تبلیغات انتخاباتی اش خودش را «مرد امنیت» معرفی می کند. او اخیرا به حمایت از انضمام کرانه باختری به اسرائیل سخن گفته که به معنای پایان راه حل دو کشوری در اراضی فلسطینی است.

بیش از 300 افسر بازنشسته با رتبه سرهنگ به بالا در ارتش و پلیس و دستگاه امنیتی شاباک و مواسد از 2014 خواستار شکل گیری جریانی شده اند که از راه حل دو کشوری حمایت کند. آنها وضعیت کنونی یا راه حل یک کشوری را خطری بزرگ برای امنیت و رفاه و هویت کشور یهودی می دانند.

باراک سال گذشته گفت: «اینها ــ این افسران ــ شب و روز با مسائل امنیتی دست و پنجه نرم می کنند و نظرشان درباره حفظ امنیت کشور واقع بینانه است، آنها اهل حساب و کتاب سیاسی نیستند و همین نگاه باعث شده که در چپ میانه رو به هم برسند».

خواسته های چپ میانه رو واضح است: بدون جدا شدن از فلسطین، يهودیان اسرائیلی هرگز نمی توانند به لحاظ نسبت ساکنان به اکثریت دست یابند و این یعنی یا هویت یهودی اسرائیل کنار گذاشته شود یا با سلطه یهودیان، از دموکراسی در آن صرف نظر شود.

بسیاری از افسران سابق ارتش در کنار باراک به جنگ انتخاباتی نتانیاهو رفته اند. سه تن از آنها، «بنی گانتز»، «موشه یعلون»، «گابی اشکنازی» هم با یک دیگر حزب «آبی سفید» را راه انداخته اند که حزب نتانیاهو (لیکود) به سختی توانست در انتخابات بر آن فائق آید. وزیر دارایی سابق، «یر لاپید» و نیز «شائول موفاز»، وزیر دفاع سابق، و همچنین «آموس یادلین»، رئیس سابق اطلاعات ارتش، و نیز «آفی مزراحی»، فرمانده سابق کرانه باختری هم با حزب آبی سفید همراهی کردند.

این 6 افسر بازنشسته همه با هم بازنشست شده اند و همه یکصدا سیاست نتانیاهو را خطری بزرگ برای پروژه صهیونیستم می دانند. سخنان و تبلیغات گسترده این افسران و کمک افسران دیگر هم باعث نشد که نتانیاهو در انتخابات شکست بخورد.

آنچه در سال های اخیر در سیاست اسرائیل چشمگیر است آن است که هرچه دولت به سمت راست گرایش پیدا می کند منتقدان راه حل های سیاسی توجه بیشتری به حمایت از اسرائیل نشان می دهند. نمونه آشکار آن «آریل شارون» است که از افراطی ترین دست راستی ها شمرده می شد اما وقتی به قدرت رسید از افراط دست برداشت و اشغال غزه را پایان داد و حتی از لیکود فاصله گرفت و حزب خودش را تأسیس کرد.

با همه این حرف ها و با همه اتهاماتی که نتانیاهو به رقبای خود وارد می کند، همه کارشناسان امنیتی اتفاق نظر دارند که قطب بندی ها و دسته بندی ها درون اسرائیل رو به افزایش و احتمال جدایی از فلسطین رو به کاهش نهاده است. این وضعیت باعث شده که آینده اسرائیل با علامت سؤال مواجه شود.

جنگ ژنرال ها با نتانیاهو جنگ آسانی نخواهد بود. به خصوص که باراک بیش از آنکه از رأی نتانیاهو کم کند، از رأی حزب آبی ـ سفید کم خواهد کرد و در جبهه مخالفان نتانیاهو شکاف ایجاد خواهد کرد. اما باراک امتیاز مهمی دارد که دیگر رقبا ندارند و آن تجربه نخست وزیری است و اینکه همه او را یک سیاستمدار بالفطره می شمرند.

نتانیاهو دربرابر سد آهنین ژنرال ها گرفتار پرونده فساد اقتصادی هم هست. اما باز به نظر می آید آزمون اصلی در جبهه مخالفان است که آیا می توانند با یکدیگر متحد شوند و توده های اسرائیل را متقاعد کنند که این بار نتیجه کارشان شکست نخواهد بود.

منبع
فارن پالسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا