سیاسی

«جمیل الحسن» قربانی نزاع ایران و روسیه در سوریه؟

رئیس جمهور سوریه روز گذشته دستور عزل و نصب هایی در سمت های بالای امنیتی را صادر کرد که اکثر برکنارشدگان از چهره های وابسته به ایران دانسته می شوند.

میدل ایست نیوز: برکناری بدون مقدمه رئیس شعبه اطلاعات نیروی هوایی سوریه سرتیپ «جمیل الحسن» که مخالفان حکومت سوریه، او را از اصلی ترین چهره های سرکوب انقلاب سوریه از لحظه آغاز آن می دانند، باعث گمانه زنی هایی درباره این برکناری شده است، به خصوص الحسن از نیروهای وفادار به ایران در ارتش سوریه دانسته می شد.

خبرگزاری های حکومتی سوریه اعلام کردند که الحسن از سمت خود در ریاست اطلاعات نیروی هوایی برکنار شده و به جای وی «غسان جودت اسماعیل» انتخاب شده که به گفته مخالفان «در شدت عمل دربرابر مخالفان دست کمی از الحسن ندارد». مخالفان ادعا می کنند که او اولین کسی بود که دستور تیرباران تظاهرات کنندگان در دمشق را صادر کرد.

سرتیپ جمیل الحسن اهل حومه حمص است و از سال 2011 در لیست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته است. در ژوئن 2018 هم نام او در میان مقامات سوریه که دادگاهی در آلمان پس از بررسی های طولانی و همکاری با نهادهای حقوق بشری برایشان حکم پیگرد صادر کرد دیده می شود.

علاوه بر الحسن، رؤسای شاخه های اطلاعات نظامی و امنیت حکومتی و امنیت سیاسی هم برکنار شده اند.

سرهنگ «احمد الرحال»، از افسران سوریه ای جداشده از ارتش، تأکید می کند که سن و سال افسران موضوع بسیار مهمی در ارتش سوریه است و الحسن که بعد از 60 سالگی به رتبه سرتیپی رسیده دیگر یا باید ارتقای رتبه پیدا کند یا باید بازنشست شود.

به نظر الرحال، موضوع مهم تر دیگر نزاع روسیه و ایران برسر دستیابی به پست های حساس امنیتی و نظامی در سوریه است به خصوص که همه می دانند الحسن نیروی وفادار به ایران بود.

الرحال تأکید می کند که برکناری مناصب امنیتی و نظامی با اراده حکومت سوریه انجام نمی شود و برای همین است که دو افسر بلندپایه لشکر چهارم به فرماندهی «ماهر الاسد»، که وابسته به ایران دانسته می شود، بازداشت شده اند و «غسان بلال»، مدیر دفتر ماهر الاسد هم به فرماندهی منطقه جنوب اعزام شده که عملا به معنای بیکار شدن است و همچنین «ذوالهمه شالیش»، پسر عمه اسد و رئیس گارد ریاستی به حصر خانگی افتاده است.

به نظر الرحال، همه چهره هایی که تازه انتصاب شده اند وابسته به روسیه هستند و گفته می شود که جمیل الحسن در چارچوب نزاع ایران و روسیه در سوریه جانشین «علی مملوک»، رئیس دفتر امنیت ملی، خواهد شد.

«یاسر فرحان»، عضو ائتلاف ملی سوریه، از نیروهای اپوزیسیون، هم بعید نمی داند که این عزل و نصب ها نتیجه نزاع ایران و روسیه بوده باشد و می افزاید که حکومت سوریه با این عزل و نصب ها می کوشد رضایت هردو طرف را جلب کند.

به نظر فرحان، تأثیر بیشتر را در سوریه ایرانی ها دارند و نه روسیه چون علاوه بر نفوذ گسترده سیاسی و نظامی از احساسات مذهبی هم استفاده می کنند ضمن اینکه زمین های بسیاری را در دیرالزور و دمشق خریده اند و در حال رقابت شدید با روسیه در قراردادهای اقتصادی هستند.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا