سرخط خبرهاسیاسی

چراغ سبز عربستان به اسرائیل برای استفاده ار حریم هوایی این کشور

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در گزارشی اعلام کرد که «یسرایل کاتس»، وزیر امور خارجه اسرائیل در سفر هفته گذشته خود به امارات، با چراغ سبز عربستان از حریم هوایی این کشور عبور کرده است.

میدل ایست نیوز: روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در گزارشی اعلام کرد که «یسرایل کاتس»، وزیر امور خارجه اسرائیل در سفر هفته گذشته خود به امارات، با چراغ سبز عربستان از حریم هوایی این کشور عبور کرده است.

روزنامه مذکور افزود: «این نخستین بار نیست که عربستان به هواپیماهایی که در اسرائیل به زمین می نشیند و یا از آنجا به مقصدی دیگر، بلند می شود اجازه عبور از حریم هوایی خود را می دهد؛ به طور مثال، هند از مارس گذشته برای پروازهای تل‌آویو-دهلی نو از آسمان عربستان استفاده می کند همچنین پروازهای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل و «یوسی کوهین»، رئیس موساد در اکتبر گذشته به هنگام سفر به سطنت عمان، از فراز آسمان عربستان انجام شد.

در همین رابطه، سازمان هواپیمایی فیلیپین در اکتبر گذشته رسما از ریاض درخواست کرد تا اجازه دهد هواپیماهای این کشور به مقصد اسرائیل، از آسمان عربستان عبور کند، اما مقامات سعودی تاکنون همانند سازمان هواپیمایی هند با این درخواست موافقت نکرده اند.

اسرائیل در پشت پرده و با حمایت ایالات متحده امریکا در تلاش است تا موافقت عربستان برای عبور هواپیماهای شرکت العال اسرائیل از آسمان این کشور به هنگام پرواز به خاور دور را به دست بیاورد تا هم در زمان پروازها و هم در هزینه آن صرفه‌جویی شود.

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل پیشتر برای شرکت در کنفرانس محیط زیست سازمان ملل متحد به ابوظبی امارات سفر کرد و با «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل و مقامات بلندپایه اماراتی دیدار و در خصوص مسائل منطقه‌ای و مناسبات فیمابین با آنان به رایزنی پرداخت همچنین طرفین درباره تقویت روابط اقتصادی، انرژی، کشاورزی، آب و تکنولوژی‌های پیشرفته بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اسرائیل همچنین «ابتکار راه‌آهن صلح منطقه‌ای» برای اتصال اسرائیل به عربستان و کشورهای خلیج از طریق خاک اردن را مجددا مطرح کرده است.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا