اقتصادیسیاسی

«العرب»: المالکی، الخنجر، الفیاض در لیست تازه تحریم های امریکا قرار گرفتند

ایالات متحده امریکا اعلام کرده که روند تحریم ناقضان حقوق بشر در عراق را ادامه می دهد و لیست های تازه ای منتشر خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: ایالات متحده امریکا اعلام کرده که روند تحریم مفسدان و ناقضان حقوق بشر در عراق را ادامه می دهد و لیست های تازه ای منتشر خواهد کرد.

«نوری المالکی»، دبیر کل حزب الدعوه، پیش از این با صدور بیانیه ای در تکذیب گزارش های مربوط به فساد گسترده در معاملات تسلیحاتی دولت وی با امریکا این گزارش ها را تلاشی برای درج نامش در لیست تحریم های امریکا دانست.

او در بیانیه ای که به این مناسبت منتشر کرد تأکید کرد که این گزارش برای بدنام کردن او و مقدمه چینی برای تحریم وی ازجانب ایالات متحده است.

منابع سیاسی در عراق به «العرب» خبر داده اند که امریکا به زودی لیست تازه ای از تحریم ها ارائه خواهد کرد که شامل چهره های تأثیرگذار تازه ای خواهد شد.

این منابع گفته اند که پاسخ مثبت دولت عراق به این تحریم ها و بستن حساب های افرادی که در لیست اول تحریم های امریکا قرار داشتند، باعث شده که امریکا نیز به ادامه این مسیر تشویق شود. این چیزی بود که سفارت امریکا نیز رسما اعلام کرد و گفت که با هماهنگی دولت عراق برای کمک به این دولت جهت مبارزه با مفسدان و ناقضان حقوق بشر تحریم های تازه ای را اعمال خواهد کرد.

به گفته این منابع «فالح الفیاض»، رئیس هیئت حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق، احتمالا یکی از کسانی است که مشمول تحریم های امریکا واقع خواهد شد.

این منابع تأکید کرده اند که چهره دیگری که بی تردید نامش در این لیست هست «خمیس الخنجر»، بازرگان و فعال سیاسی جنجال برانگیز عراقی است.

به گفته این منابع الخنجر که روابط بین المللی گسترده ای با کشورهای خلیج دارد تلاش های گسترده ای را برای جلوگیری از نهایی شدن وجود نامش در لیست تحریم ها آغاز کرده است.

الخنجر کارپرداز حزب بعث بود که با اموال پسران «صدام حسین» فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرد و سپس از حامیان اصلی تروریسم و داعش در عراق شد. او در آستانه انتخابات اخیر عراق مشمول عفو واقع شد و در انتخابات شرکت کرد و به مجلس راه یافت.

این منبع آگاه تأکید کرده که الخنجر و الفیاض و المالکی شبکه گسترده حساب های بانکی در چند کشور دنیا دارند و اگر تحریم شوند مشکلات بسیاری برایشان ایجاد خواهد شد.

این منبع افزوده که به احتمال قوی نگرانی نوری المالکی درباره اینکه مشمول تحریم ها واقع شود بی اساس نیست و احتمال داده که او اموالش را به ایران و حزب الله لبنان سپرده باشد.

این مقام گفته که بعید نیست نوری المالکی این بار هم برای جلب حمایت دست به دامن ایران شود، یعنی همان کاری که پس از سقوط موصل به دست داعش و جدی شدن موضوع محاکمه وی به علت کوتاهی در این حادثه انجام داد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا