اقتصادیسیاسی

خط لوله نفت عراق در سوریه پروژه ای تازه برای دسترسی به بنادر مدیترانه

عراق در حال بررسی کشیدن خط لوله ای موازی خط لوله اردن در خاک سوریه برای رسیدن به بنادر دریای مدیترانه است.

میدل ایست نیوز: دولت عراق با بررسی کشیدن خط لوله نفت عراق در سوریه می کوشد که گذرگاه های صادرات نفت خود را متنوع کند تا  از نزاع ها و تنش ها در منطقه خلیج که گذرگاه اصلی صادرات نفت عراق است آسیب کمتری ببیند.

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، 9 ژوئیه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود تأکید کرد که عراق در حال بررسی گزینه های کشیدن خط لوله صادرات نفت ازطریق اردن و سوریه است و افزود که حوادث جاری در تنگه هرمز و تبعات آن بر اقتصاد عراق نگران کننده است.

تولید نفت خام عراق در ماه گذشته به 3.52 میلیون بشکه در روز رسید که از بندرهای بصره به خلیج و نیز از خط لوله کرکوک به بندر جیهان ترکیه صادر شده است. عراق و اردن در فوریه گذشته بر اجرای توافق نامه کشیدن خط لوله نفت از بصره به بندر عقبه با ظرفیت 2 میلیون بشکه در روز توافق کردند. برخی اخبار حاکی از آن است که عراق در پی کشیدن خط لوله تازه ای به ترکیه است زیرا خط لوله فعلی دچار آسیب های بسیاری شده است.

«عاصم جهاد»، سخنگوی وزارت نفت عراق، به «المانیتور» گفت: «این وزارتخانه در حال بررسی کشیدن خط لوله نفت به اراضی سوریه و از طریق آن به دریای مدیترانه است. این پروژه در حال بررسی است تا ببینیم چنین کاری تا چه حد صرفه اقتصادی دارد و با توجه به شرایط جغرافیایی و امنیتی تا چه حد عملی است». او افزود که این طرح در سال 2004 مطرح بود ولی به علت نابه سامانی های امنیتی به تعویق افتاد.

او درباره خط لوله نفت به اردن هم گفت که این پروژه به تصویب هیئت وزیر عراق رسیده است و عراق در حال بررسی پیشنهادهای سرمایه گذاران و شرکت های بین المللی برای واگذاری اجرای آن است.

جهاد درباره اینکه هدف از دسترسی عراق به دریای مدیترانه چیست، گفت: «هدف افزایش گذرگاه های صادرات نفت عراق است تا با برنامه های افزایش تولید نفت متناسب باشد». او افزود که این موضوع از اوضاع امنیتی خلیج مهم تر است، چون کشیدن خط لوله 4 -5 سال طول می کشد و احتمالا تا آن زمان اوضاع منطقه متفاوت خواهد بود.

اما خط لوله به سمت سوریه، اگر به مرحله اجرا برسد، دومین پروژه از این نوع خواهد بود. پیش از این پروژه کشیدن خط لوله نفت از کرکوک به بندر بانیاس در سال 1980 به علت جنگ ایران و عراق متوقف شده بود. پس از 2003 هم تنش های سیاسی دو کشور و مسائل امنیتی عراق مانع از آن شد که این پروژه ازسر گرفته شود.

«حمزه الجواهری»، مشاور سابق وزارت نفت عراق، تأکید کرد که پروژه کشیدن خط لوله از عراق به سوریه بی ربط به شرایط کنونی و جلوگیری انگلستان از رسیدن نفتکش ایرانی به سوریه نیست. او گفت محدودیت های شدیدی که برای ایران در فروش نفت اعمال شده مانع از آن می شود که دولت سوریه به فراورده های نفتی دست بیابد و همه نفت خود را از طریق قاچاق به دست می آورد.

اگر واقعا بتوان کشیدن این خط لوله را به نیاز ایران به حمایت از دولت اسد مربوط دانست، توئیتی از «ولید جنبلاط» از سران سیاسی لبنان را به یاد می آورد که در ژانویه امسال نوشت: «پس از رقابت های شدید بریتانیا و فرانسه با «روسنفت» برسر خط لوله نفت کرکوک ـ طرابلس و کرکوک حیفا، امروز بصره ـ بانیاس (ظریف ـ لاوروف) عنوان شکل گیری خاورمیانه جدید میان روسیه و ایران است».

انگیزه های ایران در پس این پروژه منحصر به پروژه خط لوله نفت نیست، بلکه شامل پروژه اتصال ریلی بندر امام خمینی به بندر لاذقیه سوریه از خاک عراق هم می شود. این همه به ایران هم کمک می کند که از بار سنگین تحریم های اقتصادی درآید.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا